PKP: Remont trasy kolejowej z Poznania do Szczecina. Po modernizacji pojedziemy o 50 minut krócej!

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Kaczanowski
Norbert Kowalski

PKP: Remont trasy kolejowej z Poznania do Szczecina. Po modernizacji pojedziemy o 50 minut krócej!

Norbert Kowalski

Do końca 2022 roku ma się zakończyć remont trasy kolejowej z Poznania do Szczecina. W poniedziałek przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę na modernizację odcinka tej trasy z Wronek do Słonic. Po zakończeniu remontu podróż z Poznania do Szczecina skróci się o kilkadziesiąt minut.

Remont trasy kolejowej z Poznania do Szczecina jest w tej chwili jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w Wielkopolsce. Prace podzielone są na trzy odcinki: Poznań - Wronki, Wronki - Słonice, Słonice - Szczecin.

Najbardziej zaawansowane są prace na trasie Poznań-Wronki, gdzie budowane są nowe tory, instalowane są słupy dla nowej sieci trakcyjnej oraz modernizowane stacje i przystanki.

Czytaj też: Poznań: Rusza budowa nowego peronu na dworcu. Prace potrwają do 2022 roku

Remont trasy kolejowej z Poznania do Szczecina

W czerwcu i lipcu 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy dotyczące wykonania prac remontowych na odcinku Słonice-Szczecin Dąbie. Zarówno modernizacja odcinka Poznań-Wronki, jak i Słonice-Szczecin Dąbie ma zakończyć się do 2020 roku.

Najdłużej, bo do 2022 potrwa modernizacja ostatniego z odcinków trasy kolejowej z Poznania do Szczecina, czyli Wronki-Słonice. I to właśnie na wykonanie modernizacji na tym odcinku podpisano w poniedziałek umowy z wykonawcami.

Dzięki modernizacji czas przejazdu ze stolicy Wielkopolski do stolicy Zachodniopomorskiego skróci się o 50 minut, zaś pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km na godzinę.

- Zwiększy się bezpieczeństwo i przepustowość trasy. W ramach inwestycji powstanie 45 nowoczesnych peronów na 21 stacjach i przystankach. Przebudowanych zostanie 48 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowoczesne urządzenia sterowania wraz z nowymi, Lokalnymi Centrami Sterowania w Poznaniu i Stargardzie zapewnią sprawny ruch kolejowy na całej trasie

- informuje Radosław Śledziński, rzecznik wielkopolskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.

Remonty tras kolejowych w Wielkopolsce

Modernizacja torów kolejowych z Poznania do Szczecina nie jest jedyną inwestycją kolejową, która aktualnie trwa w Wielkopolsce. Wciąż bowiem są prowadzone prace remontowe na liniach z Poznania do Warszawy i Wrocławia.

W przypadku trasy do Warszawy, najważniejsze prace modernizacyjne zakończyły się już kilka miesięcy temu, dzięki czemu przywrócony został ruch pociągów po starej trasie do stolicy przez Konin oraz Koło. Mimo tego modernizacja wciąż jest w toku.

Zobacz też: Otwarte nowe perony na stacjach Poznań Wola i Kiekrz. Trwa remont trasy kolejowej Poznań - Szczecin

- Na odcinku w okolicach Konina mamy już prawie wszystko zakończone. Aktualnie trwają tam prace m.in. przy modernizacji przejścia podziemnego - mówi Radosław Śledziński.

Gorzej sytuacja wygląda na peronach w Kutnie czy Łowiczu, gdzie nadal trwa m.in. przebudowa peronów. Już teraz wiadomo, że nie uda się dotrzymać pierwotnego terminu zakończenia prac w 2020 roku.

- Modernizacja w tamtych miejscach zakończy się w trzecim kwartale 2021 roku. Wynika to z faktu, że wykonawcy trafili na nieplanowane wcześniej kolizje, co spowodowało konieczność przeprojektowania i zaktualizowania harmonogramu

- tłumaczy Radosław Śledziński.

Sprawdź też: Powstanie drugi tor i most kolejowy na trasie Poznań - Oborniki. Kiedy zakończy się remont trasy kolejowej Poznań - Piła?

Do końca 2020 roku zakończy się za to remont trasy kolejowej z Poznania do Wrocławia.

W tej chwili wciąż trwają prace na odcinku z Czempinia do granicy województw wielkopolskiego i dolnośląskiego. Udało się także nadrobić stracony czas na odcinku w okolicach Leszna, gdzie kilka miesięcy temu włoska firma Astaldi zeszła z placu budowy. - W tej chwili nie ma ryzyka, wszelkie prace idą zgodnie z harmonogramem - mówi Radosław Śledziński.

Natomiast jeszcze w ubiegłym roku zakończyły się prace budowlane przy modernizacji linii kolejowej z Poznania do Piły. W tej chwili przeprowadzane są procedury techniczne i odbiory. Po formalnym zakończeniu wszystkich prac, o 40 minut skróci się czas podróży między tymi dwoma miastami.

To jednak nie jedyna inwestycja na linii z Poznania do Piły. W lipcu 2019 roku przedstawiciele PKP podpisali bowiem umowę na opracowanie studium wykonalności dla budowy drugiego toru oraz mostu kolejowego na dwukilometrowym odcinku między stacjami Oborniki Wielkopolskie Most a Oborniki Wielkopolskie.

Norbert Kowalski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.