PKP: Powstanie drugi tor i most kolejowy na trasie Poznań - Oborniki. Kiedy zakończy się remont trasy kolejowej Poznań - Piła?

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapala
Norbert Kowalski

PKP: Powstanie drugi tor i most kolejowy na trasie Poznań - Oborniki. Kiedy zakończy się remont trasy kolejowej Poznań - Piła?

Norbert Kowalski

Do końca tego roku ma zostać zakończona przebudowa trasy kolejowej z Poznania do Piły. Tymczasem w piątek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności dla budowy drugiego toru i mostu kolejowego na odcinku Poznań - Oborniki. PKP zapewniają, że dzięki temu jeszcze bardziej wzrośnie komfort podróży z Poznania do Piły.

Trasa kolejowa z Poznania do Piły remontowana jest od 2017 roku. - Prace na tej linii przebiegają bez problemu. Zakończymy je jeszcze w tym roku - zapewnia Arnold Bresch z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Tymczasem w piątek przedstawiciele PKP PLK rozpoczęli prace nad dalszym rozwojem tej trasy i podpisali umowę na opracowanie studium wykonalności dla budowy drugiego toru oraz mostu kolejowego na dwukilometrowym odcinku między stacjami Oborniki Wielkopolskie Most a Oborniki Wielkopolskie.

Mariusz Kapala

- Zaczynamy nowy projekt, który pozwoli nam na poprawienie komunikacji między Poznaniem, Obornikami i Piłą. To już nie jest etap, na którym zastanawiamy się czy jest sens budować most i drugi tor, tylko zaczynamy działania, które mają doprowadzić do uzyskania dofinansowania z UE i realizacji tej inwestycji - przekonuje Arnold Bresch.

Czytaj też: Remont trasy kolejowej z Poznania do Wrocławia uszkodził dom? Rodzina będzie domagać się odszkodowania od PKP

I dodaje: - Spodziewamy się dużego sukcesu obecnie prowadzonego remontu trasy z Poznania do Piły, co przełoży się na większą liczbę podróżnych. Z tego powodu będziemy potrzebowali jeszcze lepszej infrastruktury, dlatego już teraz podpisaliśmy umowę na studium wykonalności.

Z kolei Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, zwraca uwagę że obecna trasa kolejowa z Poznania do Piły jest dwutorowa jedynie na odcinku z Poznania do stacji Oborniki Wielkopolskie Most.

- Nie stać nas było, aby podczas remontu trasy do Piły wybudować też drugi tor. Zauważyliśmy jednak, że dwa tory powinny być chociaż do stacji Oborniki Wielkopolskie. Uznaliśmy to za priorytet tym bardziej, że do Obornika podróżuje wiele osób

- mówi Wojciech Jankowiak.

I dodaje: - Gdyby w przyszłości udało się także wybudować drugi tor do samej Piły, byłoby wspaniale.

Mariusz Kapala

Przedstawiciele PKP podkreślają też, że trasa kolejowa z Poznania, przez Oborniki, do Piły ma bardzo duże znaczenie nie tylko dla ruchu w aglomeracji poznańskiej i Wielkopolsce. - Ta linia ma także istotne znaczenie pod kątem podróży nad morze. Dla Wielkopolan to najszybsza linia - zauważa Arnold Bresch.

Zobacz też: Poznań: Remont trasy kolejowej do Wrocławia ma pół roku opóźnienia. Prace zakończą się na koniec 2020 roku

Budowa drugiego toru oraz mostu przyczyni się przede wszystkim do zwiększenia przepustowości na trasie Poznań-Oborniki oraz większego komfortu podróżnych. - To pozwoli nam zlikwidować "wąskie gardło" na tym odcinku - mówi Arnold Bresch.

W ramach inwestycji w przyszłości miałby też powstać drugi peron na stacji Oborniki Wielkopolskie Miasto.

- Mieszkańcy zyskają jeszcze lepszą kolej i więcej połączeń

- zapewnia Arnold Bresch.

Studium wykonalności dla budowy drugiego toru i mostu kolejowego między stacjami Oborniki Wielkopolskie Most a Oborniki Wielkopolskie ma być gotowe w ciągu kilku miesięcy. Jego opracowanie pochłonie 400 tys zł. Potem pozostanie kwesta uzyskania unijnego dofinansowania na budowę. Władze województwa i PKP będą starały się o pieniądze już z kolejnej perspektywy finansowej UE (od 2021 roku).

Coraz bardziej postępują także prace na trasie kolejowej z Poznania do Szczecina. Aktualnie trwają one na odcinku Poznań-Wronki, gdzie budowane są nowe tory, instalowane są słupy dla nowej sieci trakcyjnej oraz modernizowane stacje i przystanki.

Ponadto PKP rozpoczęły także podpisywanie umów na remont odcinka Wronki - Słonice (również część trasy z Poznania do Szczecina). Jedną z umów podpisano jeszcze w czwartek.

Z kolei w przypadku ostatniego z odcinków na trasie z Poznania do Szczecina (Słonice - Szczecin Dąbie) PKP Polskie Linie Kolejowe w czerwcu ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawców robót. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na styczeń 2020 roku, zaś zakończenie prac na tym fragmencie trasy na IVkwartał 2022 roku. Wtedy też cała linia z Poznania do Szczecina będzie wyremontowana.

Dzięki modernizacji czas przejazdu ze stolicy Wielkopolski do stolicy Zachodniopomorskiego skróci się o 50 minut.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Głosu Wielkopolskiego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Głosu Wielkopolskiego
  • codzienne e-wydanie Głosu Wielkopolskiego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Norbert Kowalski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.