Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Z opery Paderewskiego usunięto Cyganów. Dlaczego? Rozmowa z Markiem Weiss-Grzesińskim

Czytaj dalej
Fot. Archiwum
Marek Zaradniak

Z opery Paderewskiego usunięto Cyganów. Dlaczego? Rozmowa z Markiem Weiss-Grzesińskim

Marek Zaradniak

Z Markiem Weiss-Grzesińskim, reżyserem rozmawiamy o jego realizacji opery Ignacego Jana Paderewskiego „Manru” przed jej poznańską premierą.

Już w sobotę w Teatrze Wielkim w Poznaniu zobaczymy premierę opery Ignacego Jana Paderewskiego „Manru”. Jej libretto oparte jest na powieści Józefa Kraszewskiego „Chata za wsią” powstałej w XIX wieku. Teraz mamy XXI wiek. Czy w takim razie w Pana inscenizacji „Manru” pojawią się elementy współczesne?
Ja bardzo wierzę, że teatr musi mieć charakter współczesny w sensie przekazywanego obrazu. Szczególnie w poważnych dziełach. Nie mówię o takich operach jak „Cyrulik sewilski” czy jakieś inne rozrywkowe rzeczy, ale o poważnych rzeczach, które mają nas wzruszyć, wzbudzić jakieś katharsis przez to, że emocjonalnie się identyfikujemy z człowiekiem na scenie. A

Premierę opery Ignacego Jana Paderewskiego "Manru" zobaczymy w sobotę
Archiwum Marek Weiss-Grzesiński uważa, że problem „obcego” nadal istnieje i jest on wykorzystywany do manipulacji ludźmi

jeśli się identyfikujemy, to nie może być takiego filtra, że bohaterowi doklejono brodę, jest pomalowany i jest to obce nam wizualnie. Na tyle, że patrzymy na niego jak na ciekawostkę.

Choć czasem to jest pięknie zrobione, czasem atrakcyjne plastycznie, tak jak kiedyś robiliśmy „Aidę”, która zupełnie była „odjechana”, żeby nie wiadomo było co to są za postaci, ale wydaje mi się, że w tamtej „Aidzie” to się sprawdziło. Natomiast „Manru”, „Tosca” czy „Madame Butterfly” to rzeczy, które mają nas wzruszyć. Dlatego im mniej naklejonych rzęs i peruk, tym lepiej, bo człowiek na scenie musi być prawdziwy. Zależało mi bardzo, żeby zachować taki brak filtrów. Dlatego to jest uwspółcześnione. Dlatego jest, jak to niektórzy mówią „nie po bożemu”. Nie ma racji Sławomir Pietras pisząc, że to jest niepotrzebna zamiana Cyganów na hippisów, bo przecież Cyganie są kolorowi, tworzą pewien świat egzotyczny i o to Paderewskiemu chodziło. W jego czasach Cyganie byli problemem rasowym w Polsce. Dzisiaj nie są. Dziś Cyganie nie stanowią żadnego problemu, poza lokalnymi społecznościami, bo oni tak naprawdę Cyganami są na festiwalach folklorystycznych. A poza tym zachowują się i są takimi samymi ludźmi jak my. Mówią tak samo jak my.

Natomiast Paderewski w Ameryce, gdy „Manru” tam pojechało i było wystawiane w Metropolitan Opera w Nowym Jorku powiedział, że to jest opera o problemie rasowym i że dla niego to było ważne. Dla niego jako obywatela świata, który był rzecznikiem tolerancji, otwartości, zakończenia idiotycznych podziałów na naszych i nienaszych, obcych. Traktował to bardzo serio i zależało mu, aby pokazać w sposób przejmujący, że ta wieś, nie tylko nienawidzi Cyganów, ale i dziewczyny, która się z jednym połączyła i stawia ją pod pręgierzem. To jest straszne, bo świadczy o jakimś braku edukacji, braku zrozumienia. Dzisiaj, o dziwo, chociaż wydawało się, że ten konflikt już mamy za sobą problem nagle wraca i w Polsce jest gorącym daniem w każdej dyskusji. Problem „obcego”, chociaż tu nie ma „obcych”, istnieje. Ale ci „obcy” ciągle są takim straszakiem, którym się manipuluje po to, żeby wywołać jakiś lęk.

To są okropne narzędzia manipulacji społeczeństwem i one są skuteczne. One działają. To jest zdumiewające i ciągle przerażające jak powierzchowna jest edukacja w szkołach. O tym jest „Manru” i staramy się to robić, a uwspółcześnienie jest potrzebne. To muszą być ludzie, którzy w miarę są bliscy nam czasowo i wizualnie.

A więc zamiast Cyganów pojawią się hippisi?
Hippisi, easyriderzy. „Easy rider” to był klasyczny film pokazujący niechęć społeczeństwa osiadłego do kogoś kto nie ma domu, nie ma ziemi, tylko cały czas podróżuje.

Pozostało jeszcze 38% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Marek Zaradniak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.