Wielkopolska - logistyczne zagłębie Polski. To też nasza tradycja

Czytaj dalej
Fot. Pixabay
Marta Danielewicz

Wielkopolska - logistyczne zagłębie Polski. To też nasza tradycja

Marta Danielewicz

Logistyka to jedna z najszybciej i najprężniej rozwijających się aktualnie branż polskiej gospodarki. To właśnie tu znajduje się zagłębie firm logistycznych, a także miejsce kształcenia. Z Wielkopolską logistyka jest związane także tradycją.

Województwo wielkopolskie, obok mazowieckiego i śląskiego, jest liderem w rozwoju branży logistycznej w Polsce, na co wpływ ma przede wszystkim atrakcyjne położenie regionu - na szlaku komunikacyjnym łączącym zachód Europy ze wschodem, dostępność infrastruktury komunikacyjnej oraz zasoby rynku pracy.

W samej Wielkopolsce w sektorze transportu jest zatrudnionych prawie 40 tysięcy osób. To zaraz obok budownictwa i medycyny, trzeci największy sektor wielkopolskiej gospodarki. Najwięcej firm logistycznych znajduje się w powiatach: tureckim, kaliskim, konińskim, ale sercem logistyki jest Poznań. To tutaj wyrasta tradycja logistyki.

- To w Poznaniu w 1967 roku powstał Centralny Ośrodek Gospodarki Magazynowej, przekształcony później w Instytut Logistyki i Magazynowania, który dzisiaj jest naszym najważniejszym i najbliższym partnerem. W Poznaniu odbywają się też najistotniejsze imprezy tej branży, między innymi Kongres Logistyczny. To w Poznaniu swoją siedzibę ma fundacja Global System 1, zajmująca się zarządzaniem łańcuchem dostaw i zagadnieniami dotyczącymi kodów kreskowych

- wymienia prof. Andrzej Korzeniowski, rektor Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu.

Specjaliści przewidują, że logistyka to przyszłość, a globalizacja nie może bez niej istnieć. Transport, spedycja i logistyka stanowią dziedzinę gospodarki, która podlega w Polsce systematycznemu rozwojowi. Zresztą, z badań Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego to właśnie logistyka jest jedną z gałęzi, która wpływa na rozwój całego regionu.

Logistyk to zawód, który potrzebny jest praktycznie w każdym przedsiębiorstwie i w każdej instytucji, nawet w operze. Złe zarządzanie logistyką każdej instytucji, od komercyjnego przedsiębiorstwa po stowarzyszenie, powoduje, że taka instytucja źle działa i nie jest w stanie zaspokajać potrzeb swoich interesariuszy. Rynek poznański jest, po Warszawie i Górnym Śląsku, trzecim co do wielkości rynkiem magazynowym w Polsce.

Brakuje pracowników

O ważnej roli branży logistycznej dla rozwoju społeczno-gospodarczego województwa wielkopolskiego świadczy fakt, że wyspecjalizowane procesy logistyczne zostały wpisane do obszarów inteligentnych specjalizacji Wielkopolski, wyszczególnionych w Regionalnej Strategii Innowacji dla Wielkopolski na lata 2015-2020.

Podstawową dziedziną działalności wielkopolskich firm z branży logistycznej jest transport. W przeciągu ostatnich lat zatrudnienie w transporcie, gospodarce magazynowej wzrosło o niecałe dziesięć procent. A pracowników wciąż brakuje, dlatego zatrudniani są także obywatele Ukrainy czy Białorusi nie tylko na stanowiska kierowców, ale także magazynierów.

Według raportu Pricewaterhouse-Coopers do 2023 roku z polskiego rynku pracy zniknie nawet 100 tys. kierowców zawodowych. Tymczasem zapotrzebowanie na nich rośnie w tempie 2,5-3 procent na rok. Dbając o to, by przyciągnąć do siebie pracownika, firmy starają się zachęcić poszukujących pracy nie tylko lepszymi zarobkami, ale przede wszystkim możliwością rozwoju, bezpieczeństwem pracy.

Logistyk to zawód, który potrzebny jest praktycznie w każdym przedsiębiorstwie i w każdej instytucji, nawet w operze. Na rynku brakuje jednak rąk do
Pixabay Logistyk to zawód, który potrzebny jest praktycznie w każdym przedsiębiorstwie i w każdej instytucji, nawet w operze. Na rynku brakuje jednak rąk do pracy.

- Brak zawodowych kierowców odczuwa coraz więcej firm, nie tylko z naszej branży. Zdajemy sobie z tego sprawę i staramy się pomóc naszym przewoźnikom zarówno w pozyskaniu, jak i utrzymaniu kierowców. Wspieramy przewoźników już w procesie rekrutacji i zatrudniania kierowców choćby poprzez specjalny formularz internetowy. Specjalnie dla kierowców i wraz z nimi opracowaliśmy nową kolekcję odzieży, (jej produkcja właśnie trwa), organizujemy konkursy i wydarzenia specjalnie dla nich. „Nowym”, w naszych strukturach, kierowcom poza szkoleniem jakie przechodzą w naszej firmie, oferujemy pomoc pracownika magazynu, który materiał teoretyczny ze szkolenia pokazuje w praktycznej formie ułatwiając poruszanie się po magazynie zarówno naszym, jak i naszych klientów. Regionalni kierownicy i koordynatorzy ds. współpracy z przewoźnikami udzielają aktywnej pomocy m.in. w procesie reklamacyjnym. Wspólnie działamy także na rzecz upraszczania obowiązujących procedur i dokumentacji. Jednym z takich działań jest choćby planowana likwidacja listów przewozowych, nad którą obecnie pracujemy w Grupie Raben - tłumaczy Rafał Kukotko, menedżer ds. transportu w Raben Logistics Polska.

Grupa Raben od wielu lat bierze aktywny udział w ogólnopolskim Tygodniu Przedsiębiorczości, podczas którego uczniowie szkół średnich mogą zobaczyć jak wygląda praca w logistyce. Zarówno w magazynie - na hali, przy załadunku, jak i w biurach. Organizuje wizyty studyjne w szkołach tzw. Raben Day, podczas których odbywają się wykłady praktyków, czy zajęcia warsztatowe, prowadzi - przy współpracy zuczelniami - studia dualne.

Także Wyższa Szkoła Logistyki wPoznaniu, która jest liderem w kształceniu logistycznym, co roku przyciąga coraz więcej zainteresowaniem zgłębianiem zagadnień związanych z branżą logistyczną. Z badań Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego wynika, że przedsiębiorcy dobrze oceniają przygotowanie absolwentów szkół wyższych do pracy w zawodzie.

- Jesteśmy jedną z pierwszych uczelni w Polsce, która zainicjowała u siebie studia dualne z zakresu logistyki - mówi prof. Andrzej Korzeniowski, rektor WSL.

Z lokalnej firmy do globalnej marki

Jedną z firm na wielkopolskim rynku, które mają największy wpływ na rozwój branży logistycznej, nie tylko w regionie, ale w całym kraju jest Grupa Raben.

Logistyk to zawód, który potrzebny jest praktycznie w każdym przedsiębiorstwie i w każdej instytucji, nawet w operze. Na rynku brakuje jednak rąk do
Łukasz Gdak Grupa Raben wybudowała swój pierwszy magazyn w podpoznańskich Gądkach w 1993 roku.

Grupa Raben jest operatorem logistycznym, który oferuje swoje usługi dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, w ramach outsourcing kompleksowych usług logistycznych.

Spółka posiada ponad 130 oddziałów w 12 krajach Europy, zatrudnia ponad 10 tysięcy pracowników oraz dysponuje około 1150000 metrów kwadratowych powierzchni magazynowych. Naczepy z logiem Raben można zobaczyć na większości polskich dróg. A zaczęło się bardzo niepozornie. W 1931 roku w małym miasteczku Winterswijk w Holandii Jan W. Raben, dziadek aktualnego CEO - Ewalda Rabena zaczął okolicznym rolnikom wozić ich produkty na targ. To on dał początek firmie, która dziś jest marką globalną. Następne lata przyniosły rozwój firmy i ekspansję na inne kraje. Po przemianach 1989 spółka otworzyła pierwsze oddziału w 12 miejscach w Polsce, także pod Poznaniem. Z rodzinnej firmy wyrosła globalna marka.

- Nasza siedziba, mieszcząca się pierwotnie w Baranowie pod Poznaniem, stanowiła miejsce pracy dla 12 osób. Do dyspozycji mieliśmy jeden magazyn wynajmowany od Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu. W 1993 roku rozpoczęliśmy w Gądkach pod Poznaniem budowę pierwszego własnego magazynu. Dziś punktów na mapie Polski jest ponad 50, a mapa Europy zawiera ich ponad 130 - opowiada Ewald Raben, prezes firmy.

- Dziś wciąż są ze mną ludzie, którzy ponad ćwierć wieku temu zaufali dwudziestodwuletniemu Holendrowi i uwierzyli, że uda nam się stworzyć międzynarodową firmę logistyczną. W ciągu kolejnych lat dołączyli do nas następni ludzie z pasją, którzy z ogromnym zaangażowaniem budują markę Raben. I to jest właśnie największy sukces Raben

- dodaje.

Raben East uzupełnia portfolio Grupy Raben o usługi międzynarodowego transportu drogowego, w tym regularne połączenia drobnicowe z krajami Wschodnimi, a także, usługi agencji celnej i doradztwo w organizacji transportu na rynki wschodnie.

Dystrybucja i konsolidacja przesyłek odbywa się z wykorzystaniem sieci drobnicowej Grupy w całej Europie. Spółka obsługuje między innymi takie kraje jak: Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Irak, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Mon-golia, Rosja, Tadżykistan, Turkmeni-stan, Turcja, Ukraina i Uzbekistan.

Grupa Raben nie jest typową firmą o charakterze rodzinnym, stanowi bowiem hybrydę przedsiębiorstwa rodzinnego, w którym zaczerpnięto z korporacyjnych wzorców modele zarządzania.

- Wzorując się na międzynarodowych organizacjach, wdrożyliśmy narzędzia do długoterminowego planowania strategicznego oraz kontrolingu - tłumaczy Ewald Raben. - Szukając złotego środka zarządzania, nie zapomnieliśmy jednak, co przyczyniło się do naszego sukcesu. Dlatego wciąż pielęgnujemy rodzinny system wartości jako fundament jednoczący właściciela, klientów oraz pracowników. Wierzymy, że to one oraz czerpanie z prawie 90-letniej rodzinnej tradycji i doświadczenia przyczyni się do dalszego rozwoju Grupy Raben.

Logistyk to zawód, który potrzebny jest praktycznie w każdym przedsiębiorstwie i w każdej instytucji, nawet w operze. Na rynku brakuje jednak rąk do
Marta Danielewicz

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.