W Rybniku parkowanie na ulicy droższe niż na parkingu wielopoziomowym

Czytaj dalej
Aleksander Król

W Rybniku parkowanie na ulicy droższe niż na parkingu wielopoziomowym

Aleksander Król

Kolejna niespodzianka dla kierowców - wkrótce więcej zapłacą za parkowanie w pasach drogowych niż na parkingu wielopoziomowym. W ten sposób władze Rybnika chcą zniechęcić kierowców do pozostawiania swoich aut przy ulicach.

Na sesji radni miejscy zagłosują za tym, by za pierwszą godzinę parkowania przy rybnickich ulicach płaciło się 3 złote, a za kolejne jeszcze więcej. Po staremu (2,50 złotego) czyli taniej niż na ulicy będzie natomiast na nowym parkingu wielopoziomowym i innych dużych parkingach. Czy chodzi o to właśnie, by zapełnić nowiutki parking wielopoziomowy, który dziś świeci pustkami? Urzędnicy zarzekają się, że podwyżka nie jest związana z pustym obiektem.

Tymczasem minął miesiąc od otwarcia parkingu wielopoziomowego przy ulicy Hallera, a cztery piętra wciąż stoją niemal puste. Jedynie na parterze parkuje dziennie ok. 30 samochodów, a przecież parking przewidziany jest na 460 aut. Kierowcy wolą zostawiać swoje pojazdy na ulicach, ale to ma się zmienić.

Podczas czwartkowej sesji radni zajmą się opłatami za parkowanie. Pozostawienie samochodu w pasie drogowym ma być odtąd droższe i kosztować: 3 zł za pierwszą godzinę parkowania, 3,20 zł za drugą, 3,50 zł za trzecią oraz 3 zł za czwartą i każdą następną godzinę parkowania.

Agnieszka Skupień, rzecznik UM zarzeka się, że nie chodzi wyłącznie o to, by więcej kierowców korzystało z parkingu wielopoziomowego, na którym dziś wiele pustych miejsc. - Podchodzimy do tego ze spokojem i nie jest to naszym zmartwieniem na tym etapie. Ludzie muszą się przyzwyczaić do nowego parkingu, jak do wszystkich nowych rzeczy - mówi Skupień.

Władze tłumaczą, że decyzja o podwyżce za parkowanie na ulicach była podjęta już wcześniej. - To co dziś się dzieje, jeżeli chodzi o stawki za parkowanie to część szerszej polityki miasta związanej z przyjęciem w 2017 roku Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który zakłada m.in., budowę infrastruktury rowerowej, porządkowanie parkowania, wyznaczanie stref dla pieszych, zwiększenie dostępności transportu zbiorowego - mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika, dodając, że przyszła pora na parkowanie.

- Od niedawna czynny jest parking wielopoziomowy, który ma za zadanie porządkowanie parkowania w śródmieściu. Zależy mi na tym by mieszkańcy zrozumieli, że nie ma sensu krążyć po mieście, tylko trzeba zostawić samochód w jednym miejscu i w centrum poruszać się na piechotę. Systematycznie będziemy likwidować dzikie parkowanie, bo to z jednej strony strata dla gminy, a z drugiej bałagan. Zdaję sobie sprawę, że dla mieszkańców te zmiany są trudne bo nie widać od razu końcowego efektu. Inne miasta pokazały, że ten proces w perspektywie się opłaca. Będziemy stopniowo likwidować parkowanie w pasach drogowych na rzecz przestrzeni zielonych z ławkami i traktami dla pieszych - dodaje.

Od 1 marca abonamenty na wielopoziomowy
Nie zmieni się opłata na nowym parkingu wielopoziomowym przy ulicy Hallera. Za godzinę parkowania płacimy tam, podobnie jak na innych miejskich parkingach - 2,50 zł. Warto dodać, że w soboty od 14 parkowanie jest bezpłatne. Za korzystanie z parkingu nie trzeba również płacić w niedzielę.

Od 1 marca będzie również możliwość zakupu abonamentów parkingowych - te jednak kosztować będą 90 zł, czyli o 20 zł więcej niż na parkingach działających „pod chmurką”, przy czym mieszkańcy ścisłego centrum Rybnika mogą wykupić abonament parkingowy z 50 proc. zniżką.

Aleksander Król

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.