Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Marta Żbikowska

UOKiK: Firma Promed ukarana za zapraszanie na badania, które okazują się pokazem handlowym

Dzwoniąc do seniorów pracownicy Promedu nie informują, że celem zaproszenia nie jest badanie, a sprzedaż - uważa UOKiK. Fot. Pixabay Dzwoniąc do seniorów pracownicy Promedu nie informują, że celem zaproszenia nie jest badanie, a sprzedaż - uważa UOKiK.
Marta Żbikowska

Do siedziby OSP w swojej miejscowości pani Maria poszła skuszona ogłoszeniem o bezpłatnych badaniach układu krążenia. Wyszła z materacem rehabilitacyjnym i kredytem na „pakiet medyczny” na ponad 7700 złotych. Po powrocie do domu 71-letnia kobieta ochłonęła i poczuła się oszukana.

- Ani w zawiadomieniu o bezpłatnych badaniach, ani podczas rejestracji telefonicznej, nie było mowy o sprzedaży materaców i turnusów rehabilitacyjnych – mówi pani Maria. – Gdy już przyszłam na badanie, kazano nam wyłączyć telefony, a tym, którzy mieli z tym problem prowadzący spotkanie pomagali to zrobić.

Samo badanie wzbudziło sporo wątpliwości pani Marii, ale gorsze było to, co wydarzyło się później.

- Badania polegały na trzymaniu w dłoni metalowego pręta, potem czekaliśmy na wyniki, w tym czasie nie było wolno opuścić pomieszczenia – wspomina pani Maria. – Wyniki zostały wydrukowane i mogliśmy je zabrać i pójść do domu. Niestety, dałam się zmanipulować i zostałam, a potem podpisałam umowę na „program medyczny”, w którym mieścił się pobyt na turnusie rehabilitacyjnym w Łężeczkach. Otrzymałam też materac.

Gdy pani Maria wróciła do domu i zrozumiała swój błąd, od razu chciała go naprawić. Skontaktowała się z prawnikiem oraz rzecznikiem konsumentów. Odstąpiła od umowy z bankiem oraz z poznańską firmą Promed.

– Za odesłanie materaca zapłaciłam 124 złote, ale przesyłka wróciła, co kosztowało mnie kolejne 123 złote. W tej chwili moja sytuacja wygląda tak, że bank przyjął moją rezygnację z umowy, a firma Promed nie i domaga się ona ode mnie pokrycia zobowiązania w całości

- mówi pani Maria.

Firma Promed twierdzi, że w przypadku usług medycznych klientom nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. Innego zdania są rzecznicy konsumentów oraz UOKiK.

– Ten wyjątek tutaj nie znajduje zastosowania, bo prezentacje i badania prowadzą tu handlowcy, a nie lekarze

– twierdzi Marek Janczyk, Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu. – W przypadku tej konsumentki, sytuacja nie wygląda najgorzej. Dobrze, że odstąpiła ona od umowy i teraz to nie ona ma roszczenie o zwrot pieniędzy, ale firma domaga się zapłaty od niej. W najgorszym wypadku firma wytoczy jej powództwo o zapłatę, dlatego pani powinna uważać na wszystkie pisma z sądu, żeby nie zbagatelizować terminów, których należy przestrzegać.

Co może zrobić firma, jeśli będziemy chcieli odstąpić od umowy? Czy działalność handlowa pod przykrywką badań medycznych jest legalna? O tym dowiesz się w dalszej części artykułu.

Pozostało jeszcze 48% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Marta Żbikowska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.