Ruch na Śródce może się zmienić. Jak?

Czytaj dalej
Fot. Waldemar Wylegalski
Bogna Kisiel

Ruch na Śródce może się zmienić. Jak?

Bogna Kisiel

Uspokojenie i uporządkowanie ruchu na Śródce - to cel. Najważniejszy ma być pieszy i jego bezpieczeństwo. Ale pomyślano też o właścicielach aut. To założenia społecznej koncepcji zmian organizacji ruchu na Śródce. Trwają konsultacje w tej sprawie.

Trwają konsultacje, dotyczące zmian w organizacji ruchu na Śródce.

– Nie jest to nasza autorska koncepcja, przygotowana wyłącznie przez nas – zaznacza Zbysław Jankowski, wiceprezes Stowarzyszenia Przyjaciół Śródki i Okolic „Śródeja”. I wyjaśnia, że w jej opracowaniu brali udział między innymi mieszkańcy, przedstawiciele instytucji oraz organizacji funkcjonujących na tym obszarze, Zarząd Dróg Miejskich czy Miejski Inżynier Ruchu.

Pomysł uporządkowania i uspokojenia ruchu na Śródce zrodził się dwa lata temu podczas spotkania z mieszkańcami w Bramie Poznania. Nie było to łatwe, choćby z uwagi na skomplikowaną sytuację własnościową na tym terenie.
Konsultowana właśnie społeczna koncepcja zmian w organizacji ruchu na Śródce zakłada realizację proponowanych rozwiązań w pięciu etapach.

Zamiast ograniczania miejsc parkingowych, najpierw proponujemy zwiększyć ich liczbę

– mówi Z. Jankowski.

Zdaniem współtwórców koncepcji, jeśli mieszkańcy będą mieli parkingi do dyspozycji, to łatwiej przyjdzie im pogodzić się z „wyrzucaniem” samochodów z niektórych ulic.

Pięć etapów

W związku z tym, że Szkoła Specjalna nr 5 wyprowadziła się ze Śródki nie jest już potrzebny przystanek autobusowy przy ul. Bydgoskiej. Jego likwidacja pozwoli na zwiększenie miejsc parkingowych dla aut osobowych.

Ponadto proponuje się uniemożliwienie przejazdu z ul. Podwale przez Bydgoską do Wyszyńskiego. Bydgoska byłaby dwukierunkowa jedynie na odcinku od ul. Podwale do Gdańskiej, natomiast na odcinku od Gdańskiej do ul. Rynek Śródeckiej (za kościołem św. Małgorzaty) byłaby jednokierunkowa - ruch z północy na południe zostałby zlikwidowany.

– Jest to podyktowane bezpieczeństwem dzieci, uczęszczających do szkół – tłumaczy Z. Jankowski.

W drugim etapie przewiduje się przeniesienia przejścia dla pieszych na Bydgoskiej (znajduje się ono w miejscu progu zwalniającego i w osi bramy wjazdowej do szkoły) oraz wyznaczenie maksymalnej liczby miejsc postojowych po obu stronach ul. Bydgoskiej i ul. Rynek Śródecki z wykorzystaniem na ten cel jezdni, trawników i uwolnionego od ruchu jednego pasa na Bydgoskiej.

Trzecim krokiem ma być wprowadzenie strefy zamieszkania. Mieszkańcy mają zdecydować, czy na ulicach Ostrówek, Śródka, Filipińska (od Ostrówek do początku muru kościoła św. Małgorzaty) ma być zakaz parkowania (wariant 1), czy też ma powstać, jak największa liczba miejsc postojowych wzdłuż krawędzi jezdni (wariant 2).

Natomiast na pozostałych ulicach zakłada się utworzenie jak największej liczby miejsc postojowych.

Planuje się również wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ulicy Cybińskiej, św. Jacka oraz na Filipińskiej (od ul. Ostrówek do ul. Śródka).

Czwarty etap to wprowadzenie Strefy Płatnego Pakowania na terenie całej Środki, a piąty - wyznaczenie dwukierunkowej ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Gdańskiej.

Czekają na uwagi

Nie tylko mieszkańcy Śródki mogą odnieść się do proponowanych zmian w organizacji ruchu w tej części miasta. Uwagi i opinie należy składać do 15 marca w restauracji „Hyćka” przy ul. Rynek Śródecki 17 lub przesłać pocztą elektroniczną na adres [email protected].

Bogna Kisiel

Wszystko co dotyczy Poznania, czym żyją mieszkańcy jest mi bliskie. Pod lupę biorę decyzje władz, działalność miejskich spółek, instytucji, związków międzygminnych. Bacznie wsłuchuję się w głos poznaniaków i radnych. Od lat śledzę rozwój aglomeracji poznańskiej, działania podejmowane przez powiat poznański, szczególnie bacznie obserwuję gminę Czerwonak. Chętnie podejmuję tematy społeczne, historie ludzi zmagających się z przeciwnościami losu, pomysły młodych ludzi, które mogą zrewolucjonizować nasze życie. Interesują mnie rozwiązania komunikacyjne, problematyka zagospodarowania przestrzennego i gospodarki odpadami, bo jeśli w tych obszarach nie znajdziemy rozsądnych rozwiązań, to zapłacą za to przyszłe pokolenia.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.