Remont trasy kolejowej z Poznania do Warszawy dobiega końca. Od 9 czerwca pociągi znowu pojadą starą trasą

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapała
Norbert Kowalski

Remont trasy kolejowej z Poznania do Warszawy dobiega końca. Od 9 czerwca pociągi znowu pojadą starą trasą

Norbert Kowalski

Na początku czerwca pasażerowie znowu będą mogli podróżować pociągami z Poznania do Warszawy po starej trasie przez Konin, Kutno i Koło. Aktualnie kończą się najważniejsze prace remontowe na tej linii. Jednak powrót pociągów na starą trasę nie oznacza, że cała modernizacja dobiegnie końca.

– Od 9 czerwca, razem z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, pociągi z Poznania do Warszawy ponownie będą jeździły po starej trasie, a nie objazdami przez Gniezno i Inowrocław

– informuje Radosław Śledziński, rzecznik wielkopolskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.

Remont trasy kolejowej między Poznaniem a Warszawą rozpoczął się w czerwcu 2017 roku. Wtedy też wprowadzono objazdy na tym odcinku. To jednak zmieni się już za niespełna dwa miesiące. W tej chwili trwają bowiem ostatnie prace torowe, które pozwolą na przywrócenie ruchu pociągów po starej trasie. Kolejarze zajmują się m.in. szlifowaniem torów między Swarzędzem a Kołem. Potem będą także szlifowane tory poza wielkopolskim odcinkiem całej trasy. – Docelowo do czerwca będzie to zrobione – zapewnia Radosław Śledziński.

Zobacz też: Remonty tras kolejowych w Wielkopolsce: Opóźnień nie brakuje. Gdzie wciąż trwają prace?

Powrót pociągów na starą trasę skróci czas przejazdu między Poznaniem a Warszawą. Aktualnie najszybsze pociągi pokonują ją w niecałe 3 godziny i 40 minut (niektóre jadą nawet 4,5 godziny).

– Powrót na dawną trasę oznacza skrócenie tego czasu do ok. 3 godzin i 10 minut

– mówi Radosław Śledziński.

Docelowo pociągi Intercity będą kursowały między miastami w 2 godziny i 20 minut, dzięki możliwości jazdy z prędkością do 160 km na godzinę. Na to jednak trzeba jeszcze trochę poczekać. – To wynika z faktu, że mimo powrotu pociągów na starą trasę, nie wszystkie prace zostaną zakończone. Nadal będą trwały prace okołotorowe – tłumaczy Radosław Śledziński.

I dodaje:

– Wciąż będzie trwała np. modernizacja peronów w Koninie czy Kole. Będą one dostępne dla pasażerów, lecz do zamontowania pozostaną tablice elektroniczne. Ponadto konieczne będzie zakończenie prac w przejściach podziemnych. To wszystko potrwa do sierpnia 2020 roku.

Trochę dłużej, bo do końca 2020 roku, mogą potrwać prace okołotorowe poza Wielkopolską, czyli w okolicach Łowicza i Kutna. Wynika to z ok. sześciomiesięcznego opóźnienia, które jest na tamtym odcinku. – Mamy zapewnienie, że do tego czasu wszystko uda się wykonać, a nawet nadrobić opóźnienie – mówi Radosław Śledziński.

Czytaj też: Poznań: Dworzec Główny PKP będzie miał nowy peron - budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku

I dodaje: – Dzięki modernizacji wszystkie perony na całej trasie będą zadaszone, oświetlone, monitorowane oraz podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dzięki remontowi skróci się czas przejazdu między Poznaniem a Warszawą, wzrośnie poziom bezpieczeństwa oraz przepustowość tej linii, co pozwoli na zwiększenie liczby pociągów na tej trasie.

Trasa z Poznania do Warszawy nie jest jednak jedyną, na której trwają prace remontowe. Jeszcze w tym roku zakończy się modernizacja linii z Poznania do Piły.

– Wszystko przebiega zgodnie z planem. Kilkanaście dni temu rozpoczęliśmy przebudowę drugiego toru pomiędzy Obornikami Wielkopolskimi a Poznaniem oraz Dziembówkiem i Piłą.

Modernizowana jest także trasa z Poznania do Wrocławia. Tam prace prowadzone są na dwóch odcinkach: Czempiń – Leszno oraz Leszno – granica województwa wielkopolskiego. O ile na pierwszym z nich wszystko przebiega bez problemu, o tyle gorzej wygląda sytuacja na drugim.

– Mamy na nim około półroczne opóźnienie, lecz mamy nadzieję, że uda się je nadrobić – mówi Radosław Śledziński. Jednocześnie dodaje, że prawdopodobnie w maju zostanie przywrócony ruch po obu torach między Żmigrodem a Rawiczem.

Czas przejazdu skróci się także na remontowanej obecnie trasie z Poznania do Szczecina. Tam prace prowadzone będą na dwóch odcinkach: Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. Aktualnie trwają prace budowlane na pierwszym z nich. Z kolei w maju podpisana będzie umowa z wykonawcą prac na drugim odcinku. Remont tych odcinków zakończy się w 2020 roku.

Ponadto jeszcze w maju tego roku ma zostać także ogłoszony przetarg na wykonanie odcinka Wronki – Słonice, który ma zostać zmodernizowany do 2022 roku.

Norbert Kowalski

Dziennikarz działu miejskiego w Głosie Wielkopolskim. Zajmuję się przede wszystkim tematyką sądowniczą i przestępczą. Poza tym piszę również o polityce, zarówno tej lokalnej, jak i ogólnopolskiej. Prywatnie jestem kibicem i wielkim miłośnikiem Bałkanów.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.