Przebudowa ronda Rataje - Autobusy nie będą stały w korkach!

Czytaj dalej
Fot. Waldemar Wylegalski
GOK

Przebudowa ronda Rataje - Autobusy nie będą stały w korkach!

GOK

Koniec roku 2021 będzie przełomowym czasem dla korzystających z ronda Rataje. Kierowcy będą mogli sprawnie przejeżdżać w każdym kierunku.

Zakończenie przebudowy tego newralgicznego układu drogowego Poznania zaplanowano na październik 2021 roku. Ma ona przede wszystkim służyć przystosowaniu go do obsługi większej liczby pasażerów komunikacji publicznej. W rejonie ronda Rataje, podobnie jak na innych ważnych węzłach komunikacyjnych, coraz więcej osób przesiada się z autobusów miejskich i aglomeracyjnych do tramwajów i odwrotnie.

Prognozy mówią, że niebawem z ronda na Ratajach korzystać będzie około 8,5 mln osób rocznie. W dotychczasowej postaci istniejący tam układ komunikacyjny nie byłby w stanie tak dużej liczby pasażerów obsłużyć. Stąd decyzja o kompleksowej przebudowie.

Wiadomo, że ruszył już przetarg, mający wyłonić wykonawcę prac projektowych i firmę, która dokona przebudowy ronda. Przygotowanie projektu plus budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego obliczone są na trzy lata od momentu podpisania umowy, przy czym budowa ma ruszyć w październiku przyszłego roku i trwać przez dwa lata - do października 2021 roku. Oferty na projekt i na wykonawstwo prac można składać do 25 czerwca.

Przystanki z monitoringiem

Przebudowa ronda obejmie przystosowanie infrastruktury torowo-sieciowej do prowadzenia ruchu autobusowego po torowisku, przy czym utworzony będzie korytarz komunikacyjny dla publicznego transportu zbiorowego w ciągu ulic Krzywoustego, Jana Pawła II i Zamenhofa. Powstaną też przystanki przy zjazdach z ronda. Jako że w nowym układzie najważniejszy ma być transport publiczny i zapewnienie bezpiecznego ruchu dla pieszych, wyznaczone będą dodatkowe buspasy na rondzie dla autobusów - przy czym, co warto podkreślić, pasów dla samochodów nie ubędzie. Przeciwnie - na wylotach z ronda łączna liczba pasów zostanie zwiększona. Piesi mogą liczyć na bardziej przyjazną im sygnalizację świetlną.

Przebudowa Ronda Rataje nie spowoduje zmniejszenia liczby pasów jezdni, a da buspasy i lepsze warunki dla pieszych i rowerów
Grzegorz Dembiński Przebudowa Ronda Rataje nie spowoduje zmniejszenia liczby pasów jezdni, a da buspasy i lepsze warunki dla pieszych i rowerów

Ponadto w ramach przebudowy ronda zostanie wyremontowana nawierzchnia placu manewrowego na tutejszym dworcu autobusowym, ekipy remontowe wejdą też na teren platform przystankowych, na których jednocześnie zostanie zainstalowany system monitoringu i szereg rozwiązań dostosowujących te przystanki do obsługi osób niepełnosprawnych. Wspólne przystanki autobusowo- tramwajowe w obrębie ronda także będą spełniały wymagania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Piesi i rowerzyści - osobno

Ciekawą koncepcją jest rozdzielenie ruchu rowerowego od pieszego. Wspólne chodniki - drogi pieszo-rowerowe, które sprawdzają się przy odcinkach dłuższych, a jednocześnie cieszących się mniejszym natężeniem ruchu, tu nie wchodzą w grę. Dla celów bezpieczeństwa ruch pieszy i rowerowy będą bowiem wyraźnie rozdzielone. Rowerzyści zyskają także nowe ścieżki i stojaki dla rowerów, a także nową stację roweru miejskiego.

Jak dokładnie będzie wyglądało popularne rondo w nowej odsłonie, zobaczymy po rozstrzygnięciu przetargu.

Wiadomo, że na to ważne zadanie inwestycyjne Poznań i MPK uzyskały pod koniec ubiegłego roku ponad 106,6 mln zł unijnego dofinansowania z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Kwota ta oprócz przebudowy ronda obejmuje także zakup piętnastu autobusów elektrycznych ze stacjami zasilającymi.

GOK

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.