Protest taksówkarzy w Warszawie. Są przeciwni kierowcom z Uber i Taxify

Czytaj dalej
Fot. Waldemar Wylegalski
Mikołaj Woźniak

Protest taksówkarzy w Warszawie. Są przeciwni kierowcom z Uber i Taxify

Mikołaj Woźniak

Będzie kolejna odsłona konfliktu taksówkarzy z firmami takimi jak Uber czy Taxify. W kwietniu w stolicy odbędzie się protest korporacji taksówkarskich. Obecność zapowiadają taksówkarze z całej Polski, w tym z Poznania.

Decyzja o proteście miała zapaść w ubiegły czwartek, jako pierwsza podała ją „Rzeczpospolita”. Z jej informacji wynika, że będzie to największa tego typu akcja ze wszystkich dotychczasowych odbywających się w Polsce. Taksówkarze od początku działalności takich firm jak Uber, Taxify i innych im podobnych określają ich jako nielegalnych przewoźników, nie stosujących się do przepisów prawa.

Czytaj też: Jakub T. z Poznania jest już na wolności. Skończył odsiadywanie kary za gwałt w angielskim Exeter

- Oczekujemy tylko egzekwowania obecnie obowiązującego prawa. Wiadomo kto i na jakich zasadach może w Polsce wozić ludzi za pieniądze. Na przewoźnikach ciąży szereg wymagań

- mówi nam Jarosław Iglikowski, przewodniczący związku zawodowego „Warszawski Taksówkarz” i jeden z głównych organizatorów protestu, który miałby się odbyć 8 kwietnia w stolicy.

Dodaje, że w opinii taksówkarzy, kierowcy Ubera, Taxify i innych firm - nie spełniają wymagań określonych w ustawie, a także nie ponoszą takich samych kosztów działalności, jak taksówkarze.

- Przyłączymy się do protestu. W przyszłym tygodniu podejmiemy konkretne decyzje - zapowiada Jacek Kalka, prezes Poznańskiego Stowarzyszenia Taksówkarzy. Zaznacza, że protest ma być formą przypomnienia o postulatach taksówkarzy. Od półtora roku czekają oni na nowe regulacje prawne zapowiadane przez rząd, które miałyby ujednolicić zasady dla taksówkarzy i kierowców Ubera oraz podobnych mu firm.

Jednak, jak podaje „Rz”, ministerstwo infrastruktury przygotowało już siódmy projekt ustawy i nie zadowolił on żadnej ze stron. Przeciwko zmianom w prawie jest m. in. Georgette Mosbacher, ambasador USA w Polsce. Napisała list do ministra infrastruktury. Jednak coraz bardziej naciskają taksówkarze.

- Aktualne deklaracje polityków mówią, że rozwiązanie ma być do czerwca - mówi Kalka. I wymienia: - Wszyscy muszą być równi wobec prawa. My spełniamy szereg warunków, mamy taksometry, regulowane ceny, jesteśmy oznakowani.

Sprawdź również: Poznań: Taksówkarze przegrywają z Uberem i... rowerami

Zaznacza, że taksówkarze nie mają nic do nowoczesnych technologii, bo coraz więcej korporacji korzysta z aplikacji, ale nie chcą łamania przepisów.

- Od września minionego roku licencja wymagana jest od wszystkich partnerów Ubera: albo jest to licencja na krajowy przewóz osób samochodem osobowym, albo licencja taksówkarska. Ponadto każdy kierowca korzystający z aplikacji musi posiadać kasę fiskalną, z uwagi na wprowadzenie przez firmę Uber możliwość płatności gotówką. Każdy przejazd z Uberem jest też osobno fakturowany, a sama firma odprowadza podatki w Polsce

- mówi Ilona Grzywińska-Lartigue z dyrektor komunikacji Ubera.

Dodaje, że według analizy finansowej Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej, w 2017 r. Uber Polska uzyskał 8,8 mln zł zł przychodu netto, a zapłacony podatek dochodowy od osób prawnych wyniósł 1 675 mln zł.

Grzywińska-Lartigue tłumaczy też przepisy dotyczące licencji. Obecnie powinien ją posiadać każdy kierowca, ale jeśli jest „podpięty” pod czyjąś działalność gospodarczą (partnera flotowego, który udostępnia samochód) i jeździ dla kogoś - to partner Ubera zobligowany jest do sprawdzenia takiej licencji. Jeśli kierowca jej nie ma - Uber może zablokować kierowcy możliwość dalszej jazdy.

Mikołaj Woźniak

Piszę przede wszystkim o polityce - na bieżąco monitoruję pracę posłów i senatorów z Wielkopolski, a także to jakie projekty ustaw trafiają do Sejmu. Zajmuję się również drogami - przede wszystkim planami budowy nowych dróg ekspresowych i krajowych, z których będą mogli korzystać mieszkańcy Wielkopolski. Zdarza mi się pisać także teksty interwencyjne, opisywać ludzkie historie, czy problemy przyszłych mieszkańców z opóźnionymi inwestycjami deweloperskimi. Staram się być na bieżąco z tym co się dzieje i poszukiwać tematów z naprawdę różnych dziedzin. Z "Głosem" jestem związany od czerwca 2015 r., czyli tak naprawdę od momentu... skończenia liceum.

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w niedzielę wieczorem.

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.