Protest taksówkarzy w Warszawie. Są przeciwni kierowcom z Uber i Taxify

Czytaj dalej
Fot. Waldemar Wylegalski
Mikołaj Woźniak

Protest taksówkarzy w Warszawie. Są przeciwni kierowcom z Uber i Taxify

Mikołaj Woźniak

Będzie kolejna odsłona konfliktu taksówkarzy z firmami takimi jak Uber czy Taxify. W kwietniu w stolicy odbędzie się protest korporacji taksówkarskich. Obecność zapowiadają taksówkarze z całej Polski, w tym z Poznania.

Decyzja o proteście miała zapaść w ubiegły czwartek, jako pierwsza podała ją „Rzeczpospolita”. Z jej informacji wynika, że będzie to największa tego typu akcja ze wszystkich dotychczasowych odbywających się w Polsce. Taksówkarze od początku działalności takich firm jak Uber, Taxify i innych im podobnych określają ich jako nielegalnych przewoźników, nie stosujących się do przepisów prawa.

Czytaj też: Jakub T. z Poznania jest już na wolności. Skończył odsiadywanie kary za gwałt w angielskim Exeter

- Oczekujemy tylko egzekwowania obecnie obowiązującego prawa. Wiadomo kto i na jakich zasadach może w Polsce wozić ludzi za pieniądze. Na przewoźnikach ciąży szereg wymagań

- mówi nam Jarosław Iglikowski, przewodniczący związku zawodowego „Warszawski Taksówkarz” i jeden z głównych organizatorów protestu, który miałby się odbyć 8 kwietnia w stolicy.

Dodaje, że w opinii taksówkarzy, kierowcy Ubera, Taxify i innych firm - nie spełniają wymagań określonych w ustawie, a także nie ponoszą takich samych kosztów działalności, jak taksówkarze.

- Przyłączymy się do protestu. W przyszłym tygodniu podejmiemy konkretne decyzje - zapowiada Jacek Kalka, prezes Poznańskiego Stowarzyszenia Taksówkarzy. Zaznacza, że protest ma być formą przypomnienia o postulatach taksówkarzy. Od półtora roku czekają oni na nowe regulacje prawne zapowiadane przez rząd, które miałyby ujednolicić zasady dla taksówkarzy i kierowców Ubera oraz podobnych mu firm.

Jednak, jak podaje „Rz”, ministerstwo infrastruktury przygotowało już siódmy projekt ustawy i nie zadowolił on żadnej ze stron. Przeciwko zmianom w prawie jest m. in. Georgette Mosbacher, ambasador USA w Polsce. Napisała list do ministra infrastruktury. Jednak coraz bardziej naciskają taksówkarze.

- Aktualne deklaracje polityków mówią, że rozwiązanie ma być do czerwca - mówi Kalka. I wymienia: - Wszyscy muszą być równi wobec prawa. My spełniamy szereg warunków, mamy taksometry, regulowane ceny, jesteśmy oznakowani.

Sprawdź również: Poznań: Taksówkarze przegrywają z Uberem i... rowerami

Zaznacza, że taksówkarze nie mają nic do nowoczesnych technologii, bo coraz więcej korporacji korzysta z aplikacji, ale nie chcą łamania przepisów.

- Od września minionego roku licencja wymagana jest od wszystkich partnerów Ubera: albo jest to licencja na krajowy przewóz osób samochodem osobowym, albo licencja taksówkarska. Ponadto każdy kierowca korzystający z aplikacji musi posiadać kasę fiskalną, z uwagi na wprowadzenie przez firmę Uber możliwość płatności gotówką. Każdy przejazd z Uberem jest też osobno fakturowany, a sama firma odprowadza podatki w Polsce

- mówi Ilona Grzywińska-Lartigue z dyrektor komunikacji Ubera.

Dodaje, że według analizy finansowej Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej, w 2017 r. Uber Polska uzyskał 8,8 mln zł zł przychodu netto, a zapłacony podatek dochodowy od osób prawnych wyniósł 1 675 mln zł.

Grzywińska-Lartigue tłumaczy też przepisy dotyczące licencji. Obecnie powinien ją posiadać każdy kierowca, ale jeśli jest „podpięty” pod czyjąś działalność gospodarczą (partnera flotowego, który udostępnia samochód) i jeździ dla kogoś - to partner Ubera zobligowany jest do sprawdzenia takiej licencji. Jeśli kierowca jej nie ma - Uber może zablokować kierowcy możliwość dalszej jazdy.

Mikołaj Woźniak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.