Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Poznaniakom żyje się zbyt dobrze. Dlatego nie chodzą na wybory?

Czytaj dalej
Fot. Krzysztof Kapica
Błażej Dąbkowski

Poznaniakom żyje się zbyt dobrze. Dlatego nie chodzą na wybory?

Błażej Dąbkowski

Poznaniacy niechętnie wybierają prezydentów i radnych. Frekwencja w stolicy Wielkopolski od lat jest niska. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku wyborów do Sejmu.

Cztery lata temu na 100 mieszkańców Poznania zaledwie 38 poszło do urn. Jedną z najwyższych frekwencji w naszym kraju miał Sopot, gdzie głosować poszła ponad połowa mieszkańców (51,27 proc.). O zaledwie pięć procent mniej mieszkańców zagłosowało w Gdyni (45,26 proc.). Wśród miast wojewódzkich z frekwencją powyżej 47 proc., miały się czym pochwalić Warszawa oraz Rzeszów. Frekwencję powyżej 40 proc. miały także też Częstochowa (41,39), Przemyśl (45,28), Gorzów Wielkopolski (44,23), Włocławek (41,25), Kraków (41,93), Białystok (41,56), Gniezno (43,33) a nawet Kalisz (41,3).

Podobnie jak stolica Wielkopolski wypadły tylko Wrocław oraz Opole. W 2010 r. było jeszcze gorzej, bowiem frekwencja wyniosła jedynie 37 proc. Lepiej wyglądało to cztery lata wcześniej, bowiem zanotowano wynik na poziomie blisko 43 proc. Dlaczego, choć wielu mieszkańców uważa, że interesują ich sprawy związane z funkcjonowaniem samorządu, to w czasie głosowania pozostają w domach? Swoją teorię ma na ten temat jeden z „weteranów” Rady Miasta Poznania, radny Prawa i Sprawiedliwości Michał Grześ, który zyskuje mandat zaufania poznaniaków nieustannie od 26 lat.

- Po 2006 roku frekwencja rzeczywiście zaczęła w Poznaniu spadać. Uważam, że stało się to za sprawą decyzji podejmowanych przez urząd miasta, czyli zakazu możliwości plakatowania w dowolnych miejscach. Teraz mamy wybrane lokalizacje, gdzie możemy zobaczyć materiały wyborcze kandydatów na radnych i jest ich zdecydowanie za mało. Mieszkańcy mają ograniczony dostęp, by się z nimi zaznajomić

- uważa doświadczony radny.

Dodaje też, że najlepszy wynik (4,8 tys. głosów) osiągnął w czasie, kiedy miasto nie wyznaczało specjalnych wyborczych stref. Michał Grześ zwraca także uwagę na obecną kampanię, która jego zdaniem jest po prostu nudna.

- Ostatnie dni poświęciłem na rozwieszanie materiałów wyborczych, obok moich pojawiło się zaledwie kilka nazwisk. Pewnie w trakcie ostatnich dwóch tygodni do skrzynek wrzucane będą tysiące ulotek, ale ludzie ich nie czytają, traktują jak makulaturę. To skąd ludzie mają dowiedzieć się czegoś więcej o wyborach i kandydatach? Z „Korony Królów”? - pyta.

Kolejny z radnych „weteranów” Wojciech Kręglewski z PO przyznaje, że trudno mu zrozumieć niską frekwencję.

- Kiedy już w wolnej Polsce tworzyliśmy komitety obywatelskie, wydawało się nam, że poznaniacy załapią bakcyla obywatelskości. Przecież sprawy lokalne, drogi, inwestycje to rzeczy które możemy zobaczyć, dotknąć i sprawdzić

- tłumaczy.

Radny z blisko 29-letnim stażem uważa, że kluczem do zainteresowania mieszkańców sprawami lokalnego samorządu jest utrzymywanie bezpośredniego kontaktu z wyborcami.

- Sytuację powinno też poprawić rozwijanie idei budżetu obywatelskiego, bowiem przy jego realizacji poznaniacy mogą poczuć, że biorą bezpośredni udział w sprawowaniu władzy - kontynuuje W. Kręglewski.

Który ze znanych poznańskich polityków uważa, że poznaniakom zbyt dobrze się żyje, by zmobilizować ich do wzięcia udziału w wyborach, a który uważa, że sytuacja jest tak trudna, że to będzie sprzeyjać wysokiej frekwencji? M.in. tego dowiesz się z dalszej części artykułu.

Pozostało jeszcze 63% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Błażej Dąbkowski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.