Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Poznań: Tramwaj na Naramowice pojedzie 8 minut. Sprawdź, gdzie będę przystanki

Czytaj dalej
Fot. poznan.pl
Bogna Kisiel

Poznań: Tramwaj na Naramowice pojedzie 8 minut. Sprawdź, gdzie będę przystanki

Bogna Kisiel

Tramwaje na planowanej trasie na Naramowice na niektórych odcinkach będą musiały zwolnić do 40 kilometrów na godzinę. – Trasę na Naramowice należy traktować jako śródmiejską – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta.

Tramwaj nie będzie mógł przekroczyć prędkości 40 kilometrów na godzinę na trasie pomiędzy pętlą Wilczak a wiaduktem nad Lechicką oraz od ulicy Nowa Stoińskiego do przystanku końcowego, który będzie się znajdował w rejonie ulicy Błażeja.

– Na pozostałych odcinkach tramwaj będzie mógł się rozpędzić do 50-60 kilometrów na godzinę

– twierdzi prezydent Wudarski. I dodaje: – Trasa zostanie wykonana w technologii, która umożliwia rozwinięcie prędkości 80 kilometrów na godzinę. Jednak ze względu na odległość między przystankami, a także skrzyżowania z ulicami i drogami pieszo-rowerowymi takiej prędkości nie uzyskamy.

Na trasie tramwajowej pomiędzy pętlą Wilczak a ulicą Błażeja przewidziano sześć przystanków. Są one oddalone od siebie średnio o około 400 metrów. Jedyny dłuższy odcinek – ponad 600 metrów – znajduje się pomiędzy pętlą Wilczak Serbską.

Poznań: Tramwaj na Naramowice pojedzie 8 minut. Sprawdź, gdzie będę przystanki
poznan.pl

– Najważniejsze jest, aby pasażerowie mogli komfortowo i bezpiecznie podróżować

– podkreśla M. Wudarski. – Tramwaj to nie samochód wyścigowy.

Niewykluczone, że w przyszłości na tej trasie zostanie zniesione ograniczenie do 40 kilometrów na godzinę. – Po zakończeniu inwestycji przez rok będziemy prowadzić analizę przekroczeń norm hałasu – zapowiada prezydent Wudarski. – Jeśli nie będą one przekraczane, rozważymy czy ograniczenie prędkości jest uzasadnione. Zabezpieczyliśmy też teren, na którym w razie potrzeby będzie można ustawić niskie, o wysokości jednego metra, ekrany akustyczne. Takie rozwiązanie zostało wykorzystane wzdłuż ulicy Polskiej i sprawdza się.

Zobacz też: Promują filmem inwestycję

Wykonawca będzie też zobowiązany do zastosowania nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu, położenia torowiska w technologii szyn bezstykowych, które będą amortyzowane, a tam gdzie będzie to możliwe powstanie tzw. zielone torowisko, które między innymi wycisza przejazd tramwaju. To wszystko również wpłynie na ograniczenie hałasu. – Na skrzyżowaniach z trasą tramwajową sterowanych sygnalizacją będzie obowiązywał bezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej – podkreśla M. Wudarski.

Warto wiedzieć: Starania o dotację unijną

Dzięki temu uda się skrócić czas przejazdu od pętli Wilczak do przystanku końcowego przy Błażeja, który szacowany jest na 12 minut, nawet o 4 minuty. Te 4 minuty to potencjalna strata czasu na 15 skrzyżowaniach, znajdujących się na planowanej trasie tramwajowej. Z obliczeń wynika, że sam przejazd (bez zatrzymywania się) zajmie 5 minut, wsiadanie i wysiadanie pasażerów na sześciu przystankach – 3 minuty.

Poznań: Tramwaj na Naramowice pojedzie 8 minut. Sprawdź, gdzie będę przystanki
PIM Zakończenie budowy trasy tramwajowej na Naramowice i oddanie jej do użytku ma nastąpić w 2020 roku

Skrócenia czasu przejazdu z 12 do 7-8 minut domagało się Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, które wskazywało, że jest to możliwe, jeśli zostanie wprowadzony bezwzględny priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach.

Otwarcie ofert w piątek

Na razie jeszcze nie wiadomo kto wybuduje trasę tramwajową na Naramowice. Przetarg został ogłoszony, dwukrotnie przekładano termin otwarcia ofert. – W piątek zostaną otwarte – mówi Jaromir Weigel, wiceprezes spółki PIM. – Później będzie analizowana złożona dokumentacja, sprawdzane uprawnienia i doświadczenie wykonawców, ich referencje.

Czytaj także: Można umocnić skarpę

Jeśli nie będzie protestów, odwołań jesienią powinny rozpocząć się prace przygotowawcze. – Przeprowadziliśmy już wycinkę drzew i krzewów. Miasto porozumiało się z mieszkańcami, którzy mieszkają w budynkach przeznaczonych do rozbiórki, bo kolidują one z przebiegiem trasy. Ostatnie umowy są właśnie podpisywane – twierdzi J. Weigel. – Przed nami zmiana organizację ruchu w czasie trwania inwestycji. W tej części Poznania mieszka wielu ludzi, należy zapewnić im dojazd.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Głosu Wielkopolskiego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Głosu Wielkopolskiego
  • codzienne e-wydanie Głosu Wielkopolskiego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Bogna Kisiel

Wszystko co dotyczy Poznania, czym żyją mieszkańcy jest mi bliskie. Pod lupę biorę decyzje władz, działalność miejskich spółek, instytucji, związków międzygminnych. Bacznie wsłuchuję się w głos poznaniaków i radnych. Od lat śledzę rodzącą się aglomerację poznańską, szczególnie rozwój gminy Czerwonak.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

50% taniej w październiku

Promocja! Prenumerata kwartalna "Głosu Wielkopolskiego" za połowę ceny!

55,00 110,00

Październik miesiącem oszczędzania! Tylko teraz możesz kupić Głos Wielkopolski w internecie za połowę ceny - kup kwartalną prenumeratę za 55 zł!

Kup teraz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.