Poznań: Pacjenci mogą korzystać z aplikacji do monitorowania gojenia ran pooperacyjnych

Czytaj dalej
Fot. Grzegorz Dembiński
Marta Żbikowska

Poznań: Pacjenci mogą korzystać z aplikacji do monitorowania gojenia ran pooperacyjnych

Marta Żbikowska

Krystyna Błotna to pierwsza pacjentka, która opuściła oddział chirurgii przy ul. Przybyszewskiego w Poznaniu z aplikacją umożliwiającą monitorowanie rany pooperacyjnej. Za pomocą systemu „iwound” kobieta będzie mogła łączyć się z konsultantem, który na bieżąco będzie mógł ocenić proces gojenia się rany.

- Przeszłam już w życiu 14 operacji, w tym bardzo rozległe i za każdym razem miałam ogromne problemy po opuszczeniu szpitala - mówi Krystyna Błotna.

- Mój organizm nie toleruje nici chirurgicznych, co objawia się trudnym gojeniem. Niejednokrotnie, po operacji wracałam do szpitala właśnie z powodu rany pooperacyjnej

- zaznacza.

Pani Krystyna ma nadzieję, że aplikacja, w którą została wyposażona, ułatwi jej życie. Podobnie jak Bogusława Patrzykont, która zmieniła telefon, aby korzystać z aplikacji.

System „iwound” to innowacyjne rozwiązanie stworzone przez podpoznańską firmę Polmedi. Powstało jako odpowiedź na potrzeby zarówno pacjentów, jak i lekarzy.

- Pacjenci często wysyłają do lekarzy pytania, zdjęcia, prośby o radę korzystając z smsów lub e-maili - tłumaczy Tomasz Kandziora z firmy Polmedi.

- My stworzyliśmy narzędzie, które umożliwia bezpieczny kontakt bez ryzyka, że przesłana wiadomość zaginie i pozostanie bez odpowiedzi

- dodaje.

Krystyna Błotna uważa, że aplikacja to dobre rozwiązanie dające poczucie bezpieczeństwa po opuszczeniu szpitala
Grzegorz Dembiński Krystyna Błotna uważa, że aplikacja to dobre rozwiązanie dające poczucie bezpieczeństwa po opuszczeniu szpitala

Twórcy aplikacji podkreślają, że narzędzie to jest proste w obsłudze, intuicyjnie i z łatwością powinny poradzić z nim sobie także osoby starsze.

- Podczas przyjęcia do szpitala pacjent otrzyma dostęp do aplikacji, którą zainstaluje w swoim smartfonie - tłumaczy profesor Tomasz Banasiewicz, kierownik Kliniki Chirurgii Ogólnej, Endokrynologicznej i Onkologii Gastroenterologicznej UMP w Szpitalu Klinicznym przy ul. Przybyszewskiego w Poznaniu.

- Dzięki aplikacji szpital będzie miał możliwość monitorowania gojenia rany. Dwa razy w tygodniu pacjent będzie przesyłał zdjęcie rany, a lekarz konsultant oceni, czy dzieje się coś niepokojącego. Chory będzie mógł także w każdej chwili poinformować o nagłych niepokojących objawach, które zaobserwował.

W tej chwili, pacjenci opuszczający szpitale po operacjach, są zazwyczaj pozostawieni sami sobie. Jeśli mieszkają poza miastem, w którym przeprowadzony był zabieg, ich sytuacja jest jeszcze trudniejsza. Szukając pomocy w najbliższych placówkach słyszą, żeby zgłosili się tam, gdzie przeszli operację. Tam z kolei, trudno im umówić się na wizytę.

Aplikacja „iwound” to nie tylko udogodnienie dla pacjentów. - Narzędzie to daje nam możliwość nie tylko monitorowania konkretnych przypadków - mówi prof. Banasiewicz.

- Dzięki analizom, będziemy mogli zaobserwować, w którym dniu po operacji najczęściej pojawiają się powikłania, jaki rodzaj zabiegów jest najbardziej na nie narażony, a nawet, kiedy tracimy kontakt z pacjentem. Aplikacja daje nam możliwość szybkiego zareagowania w sytuacji, gdy pacjent nie kontaktuje się z nami, możemy zapytać, co się stało, czy już czuje się dobrze, czy też znalazł pomoc w innym ośrodku. To narzędzie dające szerokie możliwości.

Obecnie system testowany jest w czterech szpitalach w Polsce. Oprócz Poznania, także w Bydgoszczy, Gdańsku i Warszawie. Poznańską klinikę, co miesiąc opuszcza od 100 do 150 zoperowanych pacjentów. Przepisy wymagają, aby w każdym przypadku przez 30 dni monitorować miejsce zakażenia.

- To dobre zalecenie, ale w obecnych warunkach niemożliwe do spełnienia - mówi prof. Banasiewicz. - Aplikacja daje nam możliwość nie tylko przestrzegania przepisów, ale także podniesienia bezpieczeństwa pacjentów z przewlekłymi ranami.

Marta Żbikowska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.