Poznań: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
Grzegorz Okoński

Poznań: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?

Grzegorz Okoński

Na Jeżycach powstanie przystanek kolejowy – PKP rozważa jego budowę i zapowiedziało rozpoczęcie analiz i konsultacji z mieszkańcami. Wiadomo już, że rozpatrywana może być lokalizacja przy ul. Niestachowskiej. Kolej może tu odciążyć ruch samochodowy.

O przystanku kolejowym radni mówią od ubiegłego roku. Wówczas radny Marek Jerzak przekazał posłowi Bartłomiejowi Wróblewskiemu pismo z prośbą o wsparcie w staraniach o budowę stacji Poznań Jeżyce. Poseł sprawą zainteresował PKP, a te już się sprawą zajmują i w odpowiedzi zapowiadają konsultacje społeczne.

Stacja miałaby wejść w skład Poznańskiego Węzła Kolejowego, a przez to miałaby uwzględniać połączenie kolei z pozostałymi elementami komunikacyjnej obsługi miasta – m.in. liniami autobusowymi, tramwajowymi, drogami rowerowymi czy siecią parkingów samochodowych. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji już 10 lat temu wskazywało, że Poznański Węzeł Kolejowy posiada „stosunkowo korzystny układ sieci, który można lepiej niż dotychczas wykorzystać do obsługi ruchu pasażerskiego w aglomeracji i w samym mieście Poznaniu.”

Inżynierowie informowali przy tym, że trzeba możliwie w jak najszerszym stopniu włączyć infrastrukturę kolejową do komunikacyjnej obsługi całej aglomeracji. I tu zapala się zielone światło dla nowych przystanków kolejowych lub dla tych, które tworzone byłyby w miejscu już istniejących łącznic towarowych. Miasto mogłoby nawet ponieść mniejsze koszty – w zasadzie tylko koszt budowy przystanków – gdyby wybrało na nie miejsca przy ul. Niestachowskiej, na Strzeszynku przy ul. Spytkowskiej, na Golęcinie, Podolanach, Strzeszynie, w Suchym Lesie, Złotkowie i dalej – w Koziegłowach, Czerwonaku i na Zielonym Wzgórzu w Murowanej Goślinie.

Zobacz też: Poznań: Więcej progów zwalniających na Jeżycach. Będą poduszki berlińskie, ale na podniesione skrzyżowania trzeba jeszcze poczekać

Teraz dyskusja powraca. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni zawiadamia, że w ramach Wstępnego Studium Wykonalności dla Poznańskiego Węzła Kolejowego rozpoczną się analizy i będą prowadzone konsultacje społeczne. Kolej chce dokładnie poznać potrzeby transportowe mieszkańców. Już trwa postępowanie przetargowe i analizowane są oferty, przy czym podpisanie umowy z podmiotem, który takie analizy wykona, zaplanowane jest już na koniec tego kwartału.

- Na Jeżycach trwa boom budowlany, niebawem populacja dzielnicy może się podwoić, a nowych dróg, linii tramwajowych, bus-pasów już nie da się wybudować. Kolej jest jedyna szansą, w dodatku z dużymi możliwościami

– mówi radny Marek Jerzak. - Przystanek jest tu bardzo pożądany. Potrzebny byłby też trzeci tor w stronę Szczecina, by koleje podmiejskie nie blokowały całej linii.

Mieszkańcy Jeżyc są bardzo zainteresowani pomysłem. Kolej w Poznaniu rozpoczęła się właśnie od ich dzielnicy – tu wybudowano w 1848 roku pierwszy w mieście dworzec kolejowy, obsługujący linię starogardzką, łączącą Poznań ze Szczecinem. Wśród proponowanych przez nich lokalizacji nowego przystanku znajdujemy ul. Kościelną, jedną z głównych ulic komunikacyjnych w dzielnicy, gdzie pociąg biegłby górą, ul. Niestachowską – perspektywiczną z uwagi na jej właściwości techniczne i wykorzystujące ją już linie komunikacyjne, a także przeznaczoną do rozbudowy ul. św. Wawrzyńca.

- Przystanek przy Kościelnej byłby bardziej użyteczny dla mieszkańców Jeżyc, ale w szerszej skali ważniejszy byłby ten w rejonie Niestachowskiej – dodaje Marek Jerzak.- Pasażerowie mogliby sprawnie podróżować w rejon np. Górczyna czy Piątkowa, bez konieczności wjazdu do centrum.

Wśród głosów pojawiają się pełne obawy spostrzeżenia związane z możliwym hałasem generowanym przez hamujące i dające sygnały dźwiękowe pociągi, choć z drugiej strony mieszkańcy zauważają:

Stację bym przeżyła, przeskoczyć stąd na Starołękę w parę minut to byłoby super.

Grzegorz Okoński

Komentarze

2
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

kinai

"Na Jeżycach trwa boom budowlany, niebawem populacja dzielnicy może się podwoić,..." I Właśnie kto jest odpowiedzialny teraz a kto później za ten stań rzeczy.
przy ul Kościelnej i Wawrzyńca wybudowano gęstą sieć bloków że nawet wyrazie pożaru nie wjadą tam wozy bojowe straży pożarnej. Tak samo sprawa wygląda z nowymi budynkami przy ulicach Mylna , Jeżycka, Poznańska. Zabudowa ściśle z planem każdy metr na mieszkania chrzanić miejsca parkingowe . Deweloper sprzeda mieszkanie z terenem., prezydent nie będzie wieczny wybiorą w końcu kogo innego, a wy mieszkańcy pieprzcie się sami z pozostawionym problemem . Czy Prezydent tak za darmo pozwolił deweloperowi? Mieszkania w tym rejonie są bardzo drogie i zwykle właściciele lokalów posiadają 2-3 auta a miejsc parkingowych przypadających na jedno mieszkanie w tych nowych osiedlach to jedno. Przy tej okazji zauważa się złośliwe wstawianie niepotrzebnych słupków zmniejszając ilość miejsc parkingowych, istny zielony burdel
Wytyczenie dróg rowerowych na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej oraz ogólna zmiana organizacji ruchu (zmiany w pierwszeństwie) spowolniło ruch kołowy oraz wprowadziło niepotrzebne zamieszanie bez żadnego uzasadnienia. W efekcie więcej spalin emitują pojazdy stojące w korkach. Dziś na ul Poznańskiej są zatory przed remontem ich nie było. Kiedyś ludzie się śmiali że Jaś Fasola ma pilota na światła drogowe ,dziś mają tramwajarze i autobusiarze MPK. Efekt jest taki że w Poznaniu światła żółte nie działają zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Przypomnę że światło żółte powinno świecicie przynajmniej 3 s tam gdzie prędkość dopuszczono do 50km/h lub mniej . A np. skręcając z ul. Roosevelta w Dąbrowskiego możemy czasami wcale nie zobaczyć lub krócej świecącego. Bywa czasami że zielone zaświeci się na 2 s , po czym od razu jest czerwone i nie jest to wcale awaria! Oczywiście dochodzą do tego "łowiska" gdzie zbyt krótki ustawą, sygnał żółty powoduje złapanie kierowcy na czerwonym świetle co kosztuje 500. Oczywiście nasze Straże miejskie upodobały sobie takie miejsca jak wspomniana część Jeżyc czy innego podobnego rejonu jak ul Saperska, Rolna gdzie można dopiero się wyżyć mandatami na kierowcami. Inaczej zrobiliśmy burdel a teraz jako alfonsi jego kasują nas . A co ma zrobić ktoś kto ma małą firmę i musi posiadać dostawczaka? Płacić 30 zł/mieś a z drugie 250 ,300 500 ? Parkować pojazd z 1km od miejsca zamieszkania bo Pan Jaśkowiak najlepszy drogowiec i najwyższy cyklista tak sobie to wymyślił i skasował za tak gęstą zabudowę ? Mamy za dużo zdarzeń drogowych z rowerzystami o których cicho sza ,nieuzasadnionych mandatów , ogólnych nieporozumień . Dlatego cokolwiek zamierzacie budować ,wpierw koniecznie rozliczcie Jaśkowiaka póki jeszcze jest Prezydentem. Nie czekajcie kiedy już nie będzie bo się wypnie i już nic nie będzie można zrobić
Krzysztof

piotr.cecotka

Pomysł dobry tylko jeszcze: przystanek na Zawadach nad pętlą, na Hetmańskiej połączony z przystankiem tramwajowy poniżej, przesunięcie pętli tramwajowej Dębiec na wysokość dworca Dębiec, przesunięcie Dębiny pod wiadukt i utworzenie przystanku tramwajowego, utworzenie przystanku kolejowego Kopernika wraz z integracją z MPK i pomysł na obwodnice kolejową oraz połączenie kolejowe z lotniskiem. Tak na początek.

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.