Poznań: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
Grzegorz Okoński

Poznań: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?

Grzegorz Okoński

Na Jeżycach powstanie przystanek kolejowy – PKP rozważa jego budowę i zapowiedziało rozpoczęcie analiz i konsultacji z mieszkańcami. Wiadomo już, że rozpatrywana może być lokalizacja przy ul. Niestachowskiej. Kolej może tu odciążyć ruch samochodowy.

O przystanku kolejowym radni mówią od ubiegłego roku. Wówczas radny Marek Jerzak przekazał posłowi Bartłomiejowi Wróblewskiemu pismo z prośbą o wsparcie w staraniach o budowę stacji Poznań Jeżyce. Poseł sprawą zainteresował PKP, a te już się sprawą zajmują i w odpowiedzi zapowiadają konsultacje społeczne.

Stacja miałaby wejść w skład Poznańskiego Węzła Kolejowego, a przez to miałaby uwzględniać połączenie kolei z pozostałymi elementami komunikacyjnej obsługi miasta – m.in. liniami autobusowymi, tramwajowymi, drogami rowerowymi czy siecią parkingów samochodowych. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji już 10 lat temu wskazywało, że Poznański Węzeł Kolejowy posiada „stosunkowo korzystny układ sieci, który można lepiej niż dotychczas wykorzystać do obsługi ruchu pasażerskiego w aglomeracji i w samym mieście Poznaniu.”

Inżynierowie informowali przy tym, że trzeba możliwie w jak najszerszym stopniu włączyć infrastrukturę kolejową do komunikacyjnej obsługi całej aglomeracji. I tu zapala się zielone światło dla nowych przystanków kolejowych lub dla tych, które tworzone byłyby w miejscu już istniejących łącznic towarowych. Miasto mogłoby nawet ponieść mniejsze koszty – w zasadzie tylko koszt budowy przystanków – gdyby wybrało na nie miejsca przy ul. Niestachowskiej, na Strzeszynku przy ul. Spytkowskiej, na Golęcinie, Podolanach, Strzeszynie, w Suchym Lesie, Złotkowie i dalej – w Koziegłowach, Czerwonaku i na Zielonym Wzgórzu w Murowanej Goślinie.

Zobacz też: Poznań: Więcej progów zwalniających na Jeżycach. Będą poduszki berlińskie, ale na podniesione skrzyżowania trzeba jeszcze poczekać

Teraz dyskusja powraca. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni zawiadamia, że w ramach Wstępnego Studium Wykonalności dla Poznańskiego Węzła Kolejowego rozpoczną się analizy i będą prowadzone konsultacje społeczne. Kolej chce dokładnie poznać potrzeby transportowe mieszkańców. Już trwa postępowanie przetargowe i analizowane są oferty, przy czym podpisanie umowy z podmiotem, który takie analizy wykona, zaplanowane jest już na koniec tego kwartału.

- Na Jeżycach trwa boom budowlany, niebawem populacja dzielnicy może się podwoić, a nowych dróg, linii tramwajowych, bus-pasów już nie da się wybudować. Kolej jest jedyna szansą, w dodatku z dużymi możliwościami

– mówi radny Marek Jerzak. - Przystanek jest tu bardzo pożądany. Potrzebny byłby też trzeci tor w stronę Szczecina, by koleje podmiejskie nie blokowały całej linii.

Mieszkańcy Jeżyc są bardzo zainteresowani pomysłem. Kolej w Poznaniu rozpoczęła się właśnie od ich dzielnicy – tu wybudowano w 1848 roku pierwszy w mieście dworzec kolejowy, obsługujący linię starogardzką, łączącą Poznań ze Szczecinem. Wśród proponowanych przez nich lokalizacji nowego przystanku znajdujemy ul. Kościelną, jedną z głównych ulic komunikacyjnych w dzielnicy, gdzie pociąg biegłby górą, ul. Niestachowską – perspektywiczną z uwagi na jej właściwości techniczne i wykorzystujące ją już linie komunikacyjne, a także przeznaczoną do rozbudowy ul. św. Wawrzyńca.

- Przystanek przy Kościelnej byłby bardziej użyteczny dla mieszkańców Jeżyc, ale w szerszej skali ważniejszy byłby ten w rejonie Niestachowskiej – dodaje Marek Jerzak.- Pasażerowie mogliby sprawnie podróżować w rejon np. Górczyna czy Piątkowa, bez konieczności wjazdu do centrum.

Wśród głosów pojawiają się pełne obawy spostrzeżenia związane z możliwym hałasem generowanym przez hamujące i dające sygnały dźwiękowe pociągi, choć z drugiej strony mieszkańcy zauważają:

Stację bym przeżyła, przeskoczyć stąd na Starołękę w parę minut to byłoby super.

Grzegorz Okoński

Komentarze

1
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

piotr.cecotka

Pomysł dobry tylko jeszcze: przystanek na Zawadach nad pętlą, na Hetmańskiej połączony z przystankiem tramwajowy poniżej, przesunięcie pętli tramwajowej Dębiec na wysokość dworca Dębiec, przesunięcie Dębiny pod wiadukt i utworzenie przystanku tramwajowego, utworzenie przystanku kolejowego Kopernika wraz z integracją z MPK i pomysł na obwodnice kolejową oraz połączenie kolejowe z lotniskiem. Tak na początek.

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.