Poznań na dobrej drodze: 13 km raju dla rowerzystów nad Wartą

Czytaj dalej
Fot. wizualizacja Pracownia Projektowa „MOST”
materiały informacyjne

Poznań na dobrej drodze: 13 km raju dla rowerzystów nad Wartą

materiały informacyjne

To nieodłączny element krajobrazu nad Wartą, a zarazem jedna z najciekawszych inwestycji realizowanych w Poznaniu. Do połowy 2020 roku Wartostrada ma zostać zbudowana w całości i liczyć ok. 13 km długości.

- Dzięki Wartostradzie poznaniacy odkrywają tereny, które przez wiele lat były niedostępne. To ich przyciąga nad Wartę - nie ma wątpliwości Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Pod koniec ubiegłego roku do użytku oddano najnowszy odcinek Wartostrady prowadzący od mostu Królowej Jadwigi do mostu Przemysła I po zachodniej stronie Warty. Dzięki temu zdecydowana większość trasy, która docelowo ma liczyć 13 km, jest już gotowa.

Chociaż dzisiaj Wartostrada jest już powszechnym elementem nadwarciańskiej infrastruktury, a poznaniacy korzystają z niej coraz chętniej, początki trasy nie wyglądały tak kolorowo. Dość napisać, że kilka lat temu, kiedy pojawiły się pomysły budowy pierwszego odcinka, mieszkańcy Winograd musieli się starać o sfinansowanie prac w ramach... Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.

Budowa pierwszego odcinka Wartostrady rozpoczęła się w 2011 roku. Była to trasa od parku Szelągowskiego, wzdłuż ul. Szelągowskiej do ul. Garbary.

- Inicjatywa wyszła od lokalnej społeczności Winograd, która chciała uporządkowania terenu nadwarciańskiego. Ten odcinek powstawał na skutek oddolnego działania, gdyż Wartostrada nie była oczkiem w głowie ówczesnych władz

- wspomina Mariusz Wiśniewski, który w tamtym okresie był miejskim radnym.

Poznaniacy poszli za ciosem, postulując budowę kolejnych odcinków. I tak w następnych latach po zachodniej stronie Warty powstało przedłużenie trasy od parku Szelągowskiego do mostu Lecha oraz droga od mostu Królowej Jadwigi, wzdłuż parku Mazowieckiego, do ul. Czartoria. Z kolei na wschodnim brzegu rzeki powstawały odcinki od mostu Przemysła, wzdłuż os. Piastowskiego, do Rataj oraz od mostu Lecha do Śródki. W 2017 roku najpierw wybudowano odcinek na wschodnim brzegu od Rataj do Śródki, a następnie fragment Wartostrady od mostu Przemysła I do mostu Królowej Jadwigi po zachodniej stronie Warty.

- To był jeden z kluczowych odcinków, gdyż domknął prawie całą pętlę Wartostrady. Ta trasa przechodzi przez tereny, które obecnie są mało przyjazne i popularne. Mam jednak nadzieję, że osiągniemy tam podobny efekt jak w przypadku ul. Szelągowskiej. Tamten rejon przez dziesiątki lat był zapomniany i porośnięty dziką roślinnością, a nagle otworzyły się piękne plenery, które odsłoniły ciekawe miejsca - mówi Mariusz Wiśniewski.

Poznań na dobrej drodze: 13 km raju dla rowerzystów nad Wartą
wizualizacja Pracownia Projektowa „MOST”

Wiele będzie się działo jeszcze w tym roku. Władze miasta planują zamontować oświetlenie i monitoring oraz przeprowadzić renowację jednego z najstarszych odcinków Warto-strady, czyli trasy od mostu Chrobrego do mostu Królowej Jadwigi po zachodniej stronie rzeki.

Być może w tym roku zostaną też wyłonieni wykonawcy trzech ostatnich fragmentów Wartostrady. Pierwszy odcinek ciągnąłby się od mostu Królowej Jadwigi do wysokości ul. Czartoria. Kolejny budowany odcinek będzie znajdował się u podnóża Bramy Poznania. Ma przebiegać dołem i połączyć istniejącą już trasę od wiaduktu kolejowego do wybudowanego w 2017 roku odcinka, który dociera do Śródki. Ma to ułatwić poruszanie się rowerzystów i pieszych w tamtym rejonie.

W ciągu dwóch lat po wschodniej stronie Warty ma powstać jeszcze jeden dodatkowy odcinek. - To będzie jeden z najciekawszych fragmentów, gdyż połączy Cybinę z Maltą. Ta trasa będzie przebiegała od Wartostrady przy Cybinie, pod ul. Jana Pawła II aż do ścieżek rowerowych nad Jeziorem Maltańskim - przekonuje Mariusz Wiśniewski.

Ostatni z brakujących fragmentów Wartostrady to trasa między mostem Chrobrego a Garbarami po zachodniej stronie rzeki. Ten odcinek powstanie jednak na samym końcu, prawdopodobnie w 2020 r.

- Najbardziej realne jest wykorzystanie ul. Szyperskiej, która zostanie rozbudowana. Następnie trasa przebiegałaby ul. Garbary i wpadałaby do istniejącej już Wartostrady wzdłuż ul. Szelągowskiej

- ujawnia M. Wiśniewski. I zapewnia, że miasto ma już odłożone pieniądze na budowę pozostałych odcinków.

materiały informacyjne

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.