Poznań: Lotnisko Ławica wkrótce przestanie się rozwijać? Za trzy lata lotnisko może dojść do ściany a nowych połączeń nie będzie

Czytaj dalej
Fot. Lukasz Gdak
Norbert Kowalski

Poznań: Lotnisko Ławica wkrótce przestanie się rozwijać? Za trzy lata lotnisko może dojść do ściany a nowych połączeń nie będzie

Norbert Kowalski

Chociaż poznańskie lotnisko wciąż ma niewielu pasażerów w porównaniu do innych polskich miast, możliwe że w ciągu zaledwie pięciu lat przestanie się rozwijać. „Winne” są przepisy ograniczające liczbę samolotów, które w ciągu doby mogą wylądować i wystartować z Ławicy. Na lotnisku brakuje bowiem wolnych slotów.

– Ograniczenia środowiskowe już teraz istotnie wpływają na sloty w godzinach nocnych, co bardzo obniża atrakcyjność lotniska. Taka sytuacja będzie narastać i w ciągu 2-3 lat dynamicznego rozwoju ten problem zacznie dotyczyć też pory dziennej – nie ukrywa Błażej Patryn, rzecznik prasowy poznańskiego lotniska.

Z kolei inna z osób, dobrze zorientowana w sprawie, mówi: – Jeśli w najbliższych latach liczba połączeń nadal będzie tak rosła, to w ciągu tych 2-3 lat, będziemy mogli się spakować i wyjechać na wakacje. Na lotnisku nie będzie już po prostu wolnych miejsc dla większej liczby samolotów.

Rozwój poznańskiego lotniska od lat budzi emocje. W opinii wielu poznaniaków lotnisko nie rozrasta się tak jak trzeba, zaś liczba połączeń i pasażerów powinna być większa. Ostatnie trzy lata były jednak dla Ławicy bardzo dobrze pod kątem liczby pasażerów oraz nowych połączeń. Dużym ciosem było jedynie zamknięcie bazy przez Wizz Air w tym roku.

Czytaj też: Poznań: Połączenia do Grecji z lotniska Ławica. Sprawdź, gdzie można polecieć do Grecji z Poznania. Loty z Poznania do Grecji

Jednak nawet i tę dziurę udało się „zasypać” nowymi połączeniami, które utworzyła linia Ryanair. Dość napisać, że w ciągu ostatnich trzech lat na Ławicy pojawiło się kilkanaście nowych kierunków rejsowych. Chociaż wielu mieszkańców chciałoby, żeby lotnisko rozwijało się jak najszybciej, okazuje się, że może być z tym poważny problem. Przy zachowaniu obecnego tempa, w ciągu najbliższych lat Ławica może dojść do ściany.

Wszystko z powodu ograniczeń dotyczących liczby odlotów i przylotów, które mogą odbywać się na Ławicy w ciągu dnia i nocy. Chodzi o liczbę tzw. slotów. W terminologii lotniczej to prawo do korzystania z lotniska przez daną linię lotniczą w określonym czasie. W praktyce jest to okres, kiedy samolot przylatuje z jedną grupą pasażerów, zabiera na pokład drugą i z nią odlatuje.

Liczba slotów i przepustowość lotniska zależą od wielu czynników. Jednym z nich jest tzw. obszar ograniczonego użytkowania (OOU), czyli rejon, na którym poziom hałasu może przekraczać dozwolone normy. Z nim też wiążą się ograniczenia środowiskowe i restrykcje dotyczące liczby operacji lotniczych, które mogą mieć miejsce w ciągu doby.

W przypadku Ławicy w nocy można wykonać 12 operacji lotniczych, w ciągu dnia 120. Już teraz w ciągu dnia na Ławicy wykonuje się nawet do powyżej 90 operacji. W sezonie ta liczba jeszcze wzrasta. Dość napisać, że w lipcu 2018 roku średnio wykonywano na poznańskim lotnisku 113 operacji lotniczych w ciągu dnia.

Sprawdź też: Bagaż podręczny w Wizz Air i Ryanair: jakie musi mieć wymiary, ile może ważyć, czego nie wolno przewozić

Jednak największy problem jest ze slotami nocą. Te są zajęte, a zainteresowanie nimi jest bardzo duże.

Na dzień dzisiejszy przyciągnięcie nowego przewoźnika lub już operującego do zbazowania samolotu jest bardzo trudne ze względu na brak slotów w porze nocnej

– nie ukrywa Błażej Patryn.

Do tej pory władze lotniska już dwukrotnie musiały odmówić nowym przewoźnikom wejścia na rynek w Poznaniu, bo nie miały już do dyspozycji slotów w nocy, na których zależało liniom lotniczym.

– Ponadto w maju tego roku, z uwagi na brak możliwości zagwarantowania kilku operacji lotniczych w nocy, musieliśmy zrezygnować z amerykańskiej inwestycji wartej 400 mln euro do 2021 roku w sektor nowoczesnych usług i e-commerce – ujawnia Błażej Patryn. I dodaje, że przy dalszym rozwoju lotniska taka sama sytuacja będzie miała miejsce w przypadku lotów w ciągu dnia.

Zobacz też: Lotnisko Ławica w Poznaniu: jak dojechać? Gdzie zaparkować samochód? Ile kosztuje parking na lotnisku? Czym dojechać na Ławicę?

O tym, że poznańskie lotnisko musi się rozwijać, przekonuje radny Paweł Sowa. – Lotnisko jest bardzo istotne dla gospodarki i rozwoju Poznania jako ośrodka targowego. Jeśli nie będziemy mieli dobrze funkcjonującego lotniska z wieloma połączeniami, to stracimy na znaczeniu gospodarczym. Nic nam nie da bliskie sąsiedztwo Berlina i Warszawy – mówi.

Jednocześnie dodaje, że konieczne może być przyjrzenie się wszystkim dokumentom i zapisom z okresu, kiedy tworzono OOU i ich weryfikacja.

Linie lotnicze dbają o to, by samoloty były coraz bardziej ekonomiczne i dążą do redukcji generowanego przez nie hałasu. Dlatego powinniśmy zweryfikować czy założenia, które przyjęto dawno temu, odpowiadają stanowi faktycznemu. Być może przydała by się praca nad rewizją Obszaru Ograniczonego Użytkowania?

– mówi Paweł Sowa.

Żadnych wątpliwości dotyczących konieczności zmiany OOU nie mają przedstawiciele Ławicy. – Należy zwiększyć obszar organicznego użytkowania. Inne lotniska w Polsce nie mają problemu limitu operacji, gdyż albo nie mają wyznaczonych limitów lub są one na tyle duże, iż nie są realnymi ograniczeniami – wyjaśnia Błażej Patryn.

Tutaj niestety wkraczamy w obszar odszkodowań. Do tej pory w Poznaniu wypłacono ponad 86 mln zł, podczas gdy żadne inne lotnisko cywilne w Polsce nie osiągnęło nawet połowy tej kwoty. Dla przykładu kilkukrotnie większe lotnisko w Warszawie nie przekroczyło poziomu 30 mln zł wypłaconych odszkodowań. Dodając do tego fakt, iż Warszawa ma limit ponad 50 operacji w nocy, jest to lotnisko centralne dla Polski, gdzie lądują duże szerokokadłubowe samoloty, to widzimy, że sytuacja poznańskiego lotniska jest trudna do zrozumienia i chyba „wymknęła się spod kontroli”

- dodaje Patryn.

Norbert Kowalski

Komentarze

8
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Mateusz Paweł

Takie są konsekwencje decyzji co do rozbudowy lotniska w centrum miasta. To samo dotyczy stadionu. Jeżeli wewnątrz miasta robi się takie inwestycje to musi nastąpić implozja hamująca rozwój regionu. Takie inwestycje robi się po za miastem.

Ania

2) olbrzymie Tereny które zajmuje ławica, przy odpowiednim ustaleniu zagospodarowania na mieszkania, biura itp itd są warte tyle ze MOZNA by zbudować TRZY takie lotniska... gdzie? np.Bednary... A tam gdzie jest Ławica powstała by nowa dzielnica z mieszkaniami o wartosci setek milionów zł. ten grunt jest w całkiem dobrej lokalizacji i przy sprzedaży jako grunty pod różną zabudowę był by wart grube setki milionów. to jest norma ze lotniska znajdują sie kilkanaście km od dużych aglomeracji i tak jest najlepiej

ragnah

Hmmm... nocne loty nie przejdą, bo czasami samoloty muszą przelatywać nad centrum miasta. Druga sprawa, że tych slotów chyba nie brakuje - wystarczy spojrzeć na poznańskie niebo. Jakoś nie widać sznura odrzutowców podchodzących do lądowania (jak np. w Warszawie czy we Frankfurcie).

Ania

po pierwsze... Samoloty NIE powinny podchodzić/startować z Ławicy od strony MIASTA(od ZACHODU)->TYLKO-> powinny podchodzić/startować od Wschodu! wprowadzić ZAKAZ "Slotów" od zachodu, to jest absurd ze samoloty latają od strony miasta do/z ławicy nad najbardziej zaludnionymi dzielnicami! podejście do/z ławicy jest bezproblemowe od zachodu a samolot sobie nawróci/skręci w powietrzu!!! Te loty-starty/lądowania nad miastem są na prawdę uciążliwe dla mieszkańców

olek

Berlin, Bruksela i Monachium mają 0 (zero) nocnych lotów, bo hałas jest groźny dla zdrowia. Poznań się wyludnia także dlatego, ze nie da się tu spać. Ochrona środowiska to nie tylko walka z ociepleniem. Ławica znajdująca się tylko kilka km od centrum nie powinna być niczym więcej jak przed wojną, małym lotniskiem małych samolotów.

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.