Poznań: Jest szansa na odciążenie ruchu drogowego i miejsca parkingowe w rejonie ul. Garbary!

Czytaj dalej
Fot. Waldemar Wylegalski
Grzegorz Okoński

Poznań: Jest szansa na odciążenie ruchu drogowego i miejsca parkingowe w rejonie ul. Garbary!

Grzegorz Okoński

Mieszkańcy ulicy Garbary skarżą się na wzmożony ruch samochodowy. Kierowcy z kolei - na niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych, co skutkuje mało skutecznym krążeniem po okolicy, lub wprost łamaniem przepisów ruchu. Radni osiedlowi zaproponowali, jak można pomóc w rozładowaniu korków i „wykroić” nowe miejsca postojowe.

Radni Rady Osiedla Stare Miasto udali się na obchód wraz z mieszkańcami, by sprawdzić miejsca, co do których mają najwięcej pretensji kierowcy i mieszkańcy, a jednocześnie - których dotyczą oddolne propozycje zmian w organizacji ruchu.

- Przyjrzeliśmy się możliwości skrętu w prawo z ul. Szyperskiej w ul. Garbary, na wysokości Grochowych Łąk i Starej Rzeźni

- mówi Tomasz Dworek z RO Stare Miasto. - Tu tworzą się duże korki, w efekcie zwiększenia natężenia ruchu na ul. Estkowskiego, co z kolei związane jest z remontem Mostu Lecha. Kierowcy jadąc od strony Śródki dojeżdżają do ul. Estkowskiego i stąd próbują uniknąć korków, wjeżdżając w prawo w Szyperską i dalej jechać nią, lecz nie do końca, do Północnej, ale skręcać w lewo wcześniej, w stronę wylotu na Garbary, kawałek za Grochowymi Łąkami. W efekcie wąska w tym miejscu Szyperska korkuje się, a wjazd w Garbary, mimo świateł zabiera kilkanaście minut.

Sytuacja ta uciążliwa jest nie tylko dla tkwiących w korku kierowców, ale skarżą się na nią przede wszystkim mieszkańcy, szczególnie ci, którzy mają mieszkania na niskim parterze. Hałas i spaliny powodują, że przez większą część dnia przebywanie w domu jest nie do zniesienia.

- Zaproponowaliśmy wprowadzenie strzałki prawoskrętu na skrzyżowaniu z Garbarami, ale Zarząd Dróg Miejskich odmówił, zapewniając, że nie jest to możliwe z powodu rozwiązań prawnych, rozporządzenia ministra infrastruktury

- mówi Tomasz Dworek.

- Nie ma możliwości realizacji strzałki warunkowej równolegle z ruchem prostopadłym. Na tym skrzyżowaniu ewentualna strzałka warunkowa na ul. Szyperskiej nie może otrzymać sygnału zielonego jednocześnie z sygnałem zielonym na ul. Garbary. W obecnym programie sygnalizacji nie ma tzw. chwili czasowej na włączenie tej strzałki warunkowej - odpowiada Katarzyna Bolimowska, dyrektor ZDM w Poznaniu.

Mieszkańcy zasugerowali jednak, że zamiast stałej zielonej strzałki, warto zastanowić się nad strzałką „warunkową”, wyświetlaną jednokrotnie, lub wielokrotnie w czasie nadawania sygnału czerwonego.

- Żadne przepisy, na które powołuje się ZDM tego nie zabraniają, a jest szansa, by bezpiecznie choć trochę rozładowywać korek w rejonie ul. Szyperskiej. Będziemy prosili ZDM o rozpatrzenie takiej możliwości zmodernizowania organizacji ruchu u zbiegu obu ulic

- zapowiada Tomasz Dworek.

To nie wszystkie spodziewane nowości: mieszkańcy podpowiadają, że nie sprawdziła się formuła przeznaczenia zatoki przy skwerze Bohaterów Akcji Bolwerk (w północnej części ul. Szyperskiej) dla pojazdów technicznych obsługujących osiedle, a tym samym proponują, by zlikwidować znak zakazu ruchu i tabliczkę, mówiącą, że nie dotyczy on samochodów serwisowych.

- Dowiedzieliśmy się od administracji TBS, że samochody techniczne i tak wjeżdżają w razie potrzeby na osiedle, a zatoka nie jest przez nie wykorzystywana, za to kusi do nieuprawnionego parkowania innych kierowców - opowiada Tomasz Dworek. - Można ją zatem przeznaczyć na ogólnodostępne, legalne miejsca parkingowe, których w tym rejonie wyraźnie brakuje. Skierowaliśmy wniosek do Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Zarząd Dróg Miejskich wspólnie z Miejskim Inżynierem Ruchu przeanalizuje teraz dwa warianty dalszego działania - w pierwszym miałoby być usunięte tylko wyłączenie spod zakazu pojazdów serwisowych, a w drugim - korzystniejszym dla mieszkańców i kierowców - usunięcie całego znaku zakazu i zastąpienie go znakiem D18, wskazującym na parking płatny. Zatoka bowiem znajduje się na terenie objętym strefą płatnego parkowania. W tym przypadku przy skwerze pojawiłyby się dwa lub trzy nowe miejsca parkingowe.

Grzegorz Okoński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.