Poznań jedną z najlepszych metropolii, ale... Do poprawy służba zdrowia, mieszkalnictwo, dialog z mieszkańcami i bezpieczeństwo na drogach

Czytaj dalej
Fot. Lukasz Gdak
Marta Danielewicz

Poznań jedną z najlepszych metropolii, ale... Do poprawy służba zdrowia, mieszkalnictwo, dialog z mieszkańcami i bezpieczeństwo na drogach

Marta Danielewicz

Poznań jest jedną z najszybciej rozwijających się polskich metropolii. Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą PwC, dokonaliśmy ogromnego postępu w ciągu ostatnich czterech lat, ale jeszcze dużo przed nami, by było idealnie. - Poznań nie spocznie na laurach. Ten raport pokazuje, że rozwijamy się najszybciej spośród 12 innych metropolii - mówi Bartosz Guss, zastępca prezydenta Poznania. Stolica Wielkopolski powinna więc poprawić jakość życia mieszkańców i zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego.

Poznań ma się czym pochwalić. Według raportu PwC jesteśmy jedną z najszybciej rozwijających się polskich metropolii. To ogromny przeskok, bowiem jeszcze kilka lat temu nie znajdowaliśmy się nawet na podium. A to wszystko dzięki szybkiemu rozwojowi, gospodarczym mieszkańcom i bardzo dobrym ośrodkom akademickim.

Czytaj: Susza w Wielkopolsce. Poznań musi znaleźć sposób na zatrzymanie wody w mieście

- Raport potwierdził niską stopę bezrobocia, największy odsetek terenów zielonych na tle innych miast (aż 25 proc.) inwestycje w kapitał ludzki, gdzie mamy największy potencjał, jak również kwestie bezpieczeństwa. Jesteśmy w dwójce najbardziej rozwojowych miast w Polsce

- wymienia Bartosz Guss, zastępca prezydenta Poznania.

Raport PwC. Poznań jedną z najlepszych metropolii

"Raport o polskich metropoliach: Poznań" to już czwarta publikacja ukazująca szanse i wyzwania, jakie stoją przed dużymi ośrodkami miejskimi. Raport analizuje siedem obszarów, tzw. kapitały rozwoju każdego miasta:

Poznań, jak wynika z raportu niezależnej firmy doradczej PwC, ma najlepsze noty w kapitale ludzkim i społecznym. A to z powodu dobrej sytuacji na rynku pracy, a także wysokiej atrakcyjności inwestycyjnej.

Poznań stawia na elektryczne autobusy, samochody, rowery miejskie

- Raport pokazuje, że Poznań stoi handlem, ma najwięcej stacji ładowania samochodów elektrycznych na tle innych miast, a także liczbę rowerów publicznych. Są jednak rzeczy, które trzeba naprawić, jak zbyt mała liczba ścieżek, a także liczba buspasów

- wymienia Zuzanna Bartczak, menedżer w zespole ds. sektora publicznego w PwC.

Na plus z kolei są inwestycje w autobusy elektryczne i tramwaje niskopodłogowe, a także prace nad budową tramwaju na Naramowice. O dziwo, to w Poznaniu odbywa się najwięcej festiwali teatralnych, jest także największa liczba organizowanych koncertów dla mieszkańców. Spośród wszystkich, 12 metropolii mamy najwięcej terenów zielonych, średnio na jednego mieszkańca przypada ich aż 60 mkw.

Naszą mocną stroną są ośrodki akademickie, duża liczba startupów, wysokie nakłady inwestycyjne, jak również wysoka aktywność społeczeństwa obywatelskiego, wysokie nakłady na bezpieczeństwo publiczne, działania na rzecz seniorów. Wbrew pozorom Poznań odnotowuje wcale nie najgorszy czas dojazdu do centrum.

Jako jedno z pierwszych miast w Polsce, Poznań ma swój model 3D, dzięki czemu jest miastem smart, gdzie takie rozwiązania mogą być wcielane.

Poznań ma problem ze służbą zdrowia, komunikacją

Z czym wypadamy gorzej?

- To że jest lepiej niż w innych metropoliach, nie oznacza, że jest idealnie - mówi prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC, współautor raportu. - Z jednej strony bardzo dobra baza akademicka, z drugiej strony mniej informatyków, absolwentów studiów technicznych wypuszcza na rynek na tle innych miast. Jednym z problemów jest transport, korki, kłopoty z poruszaniem się po mieście. Systemowo trzeba więc poprawić atrakcyjność transportu miejskiego, by ludzie nie robili tego z przymusu, tylko z chęci

- uważa.

- Przywiązanie poznaniaków do transportu prywatnego jest nam doskonale znane. Mamy największą liczbę samochodów przypadająca na jednego mieszkańca. Stąd bardziej restrykcyjna polityka władz miasta w tym zakresie, by zachęcić do korzystania z miejskiej komunikacji - tłumaczy Bartosz Guss.

Zobacz też: Jak rozwija się Poznań i metropolia poznańska na tle innych? Zobacz ranking

Słabsze strony to też niska atrakcyjność miasta dla turystów z zagranicy, działania rewitalizacyjne z udziałem czynnika społecznego. Także bezpieczeństwo na drogach jest niższe o 50 proc. niższe niż w pozostałych metropoliach. Raport wskazuje także, że na tle innych miast w Poznaniu było najmniej oddanych nowych mieszkań do użytku w ciągu kilkunastu ostatnich lat.

Piętą Achillesa, o której władze miasta nie wiedziały, jest opieka medyczna poznaniaków. Na jednego mieszkańca przypada mniej lekarzy i pielęgniarek niż w innych miastach.

Należy poprawić służbę zdrowia i słuchać mieszkańców

- Może być pewnym zaskoczeniem surowo oceniany dostęp do usług medycznych. I dlatego cieszy, że rozpoczęta inwestycja budowy Szpitala Dziecięcego będzie oddana do użytku w przyszłym roku

- mówi B. Guss.

Z kolei prof. Orłowski podkreśla, że mimo iż służba zdrowia nie podlega bezpośrednio władzom samorządowym, powinna być jednym z głównych tematów rozmów w Poznaniu, o tym co zrobić, by działała lepiej.

- Rekomendujemy poprawę jakości życia, systemową poprawę atrakcyjności transportu publicznego, a także rozwój tych inwestycji, które zwiększa atrakcyjność miasta. Poznań powinien także przygotować się na model innej gospodarki, jak również częściej korzystać z wiedzy i opinii władz osiedli i mieszkańców - mówi prof. Witold Otłowski.

Marta Danielewicz

Komentarze

4
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

31 węzłowy Burke

Popłynęła pani Danielewicz....I to jak!31

Gall Anonim

Przywiązanie poznaniaków do transportu prywatnego jest nam doskonale znane. (...) Stąd bardziej restrykcyjna polityka władz miasta w tym zakresie, by zachęcić do korzystania z miejskiej komunikacji - tłumaczy Bartosz Guss.

Dziennikarze powinni bardziej serio podchodzić do dyrdymałów plecionych przez urzędników. W kontekście tego, że teraz Poznań majedną z droższych komunikacji, a za parę miesięcy będzie mieć ZDECYDOWANIE najdroższą to opowieści Gussa to stek bzdur.

Przemieszczanie się po Poznaniu (niezależnie czy to komunikacja zbiorowa czy indywidualna) niedługo będzie najdroższe w kraju, ale wg geniuszy z Pl. Kolegiackiego nie będzie mieć to wpływu ani na komfort ani na wzrost kosztów życia. Wcale!

ramonpol199

nie wiem co za palanty robią takie rankingi. Wystarczyłoby popytać ludzi NGOsów aby zobaczyć kolosalne słabości miasta w: korkach, fatalnej jakosci zieleni w śródmieściu (nie w mieście, które przyłaczyło tereny leśnie do miasta), wielka liczba konfliktów z mieszkańcami o destrukcje terenów zieleni i klinów zieleni, fatalne powietrze gorsze niz w kilku metropoliach, brak debat publicznych i śladów demokracji deliberatywnej (w porównaniu z innymi metropoliami). Czy Danielewicz zaczyna być lizusem władzy?

31 węzłowy Burke

Uśmiałem się niczym norka. Coś profesorowi dosypali do drinka?31

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.