Poznań inwestuje w centrum: Tramwaj wraca na ulicę Św Marcin!

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
red

Poznań inwestuje w centrum: Tramwaj wraca na ulicę Św Marcin!

red

Powrót tramwajów na ul. Św. Marcin po roku od rozpoczęcia prac to dopiero początek zmian w centrum Poznania. Poznaniacy, jadąc tramwajem przez jedną z głównych ulic, już widzą z bliska, jak zmienia się ich ulica.

Centrum, ta reprezentacyjna część miasta ma się stać miejscem przyjaznym dla mieszkańców i turystów, gdzie priorytet będzie miała komunikacja publiczna oraz piesi.

W poniedziałek, 10 września, po niedzielnej próbie generalnej, tramwaje powróciły na ulicę Św. Marcin. Prace budowlane w rejonie między ul. Gwarną a ul. Ratajczaka odbywają się zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Początkowo zakładano, że tramwaje linii 2, 5, 9, 13, 16 i 201 pojadą Świętym Marcinem dopiero w okolicach 20 września, okazało się, że można uruchomić tę komunikację aż dziesięć dni wcześniej. Przez kolejne miesiące pasażerowie będą z okien tramwajów podziwiać postępy w pracach budowlanych. Te mają się zakończyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Zobacz wideo:

Przywrócić znaczenie centrum miasta

Tramwaj wracający na ul. Św. Marcin to pierwszy efekt prac prowadzonych w ramach Projektu Centrum. - To największe działania rewitalizacyjne prowadzone obecnie w Poznaniu. Zakładają one nie tylko przebudowę ulic i chodników w dużej części śródmieścia, wymianę infrastruktury podziemnej, ale także wsparcie inicjatyw społecznych i gospodarczych ożywiających ulicę. Ponadto cały projekt przewiduje modernizację torowisk tramwajowych i budowę nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka - opowiada Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Projekt Centrum ma na celu nadanie śródmieściu nowej jakości, przywrócenie mu znaczenia, jakie miało jeszcze przed budową centrów handlowych. To powrót do czasów, w których Św. Marcin stanowił prawdziwe centrum miasta. W ramach przebudowy uporządkowana ma zostać przestrzeń ulicy, a ruch samochodowy uspokojony. Nie zabraknie zieleni, ławek oraz miejsc na ogródki gastronomiczne.

Chodniki mają zostać poszerzone - wzdłuż budynków Alfa na ul. Św. Marcin i ul. 27 Grudnia powstanie szeroka aleja spacerowa. Wyznaczona zostanie też droga rowerowa. W ramach projektu, oprócz zmodernizowanego torowiska na Św. Marcinie, zbudowana ma zostać nowa trasa tramwajowa w ulicy Ratajczaka. Zadaniem ekipy remontowej jest nie tylko przebudowa ulic i chodników w dużej części śródmieścia, ale również wymiana infrastruktury podziemnej.

Na realizację Projektu Centrum Poznań uzyskał wsparcie ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość dofinansowania to ponad 45 mln zł, co jest znaczącą częścią inwestycji wartej prawie 102 mln zł.

Święty Marcin po nowemu

Projekt Centrum prowadzony jest przez Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, a inwestorem zastępczym jest spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie. Jest podzielony na dwa etapy. Pierwszy zakłada modernizację tras tramwajowych i jednocześnie uspokojenie ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności oraz Towarowej. Obecnie przebudowywany jest odcinek ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka. Zakończenie tych prac planowane jest na początek 2019 roku.

W połowie przyszłego roku rozpocznie się przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości, ul. Św. Marcin i ul. Towarowej. Zakres robót obejmuje modernizację istniejącego torowiska i poprowadzenie nowego, umożliwiającego skręt z ul. Św. Marcin w lewo w ul. Towarową, z wybudowaniem przystanku tramwajowego. Ten etap ma być przeprowadzony w 2019 roku. Skręt w ul. Towarową przyda się szczególnie w przypadku wprowadzania objazdów. W przyszłości, kiedy zostaną zagospodarowane tereny Wolnych Torów, obecna trasa łącząca ul. Św. Marcin z ul. Matyi zostanie przedłużona, przetnie Wolne Tory i dojedzie aż do ul. Hetmańskiej.

Poznań inwestuje w centrum: Tramwaj wraca na ulicę Św Marcin!
Studio ADS

Przebudowana również zostanie część placu Wolności przy Arkadii, ul. 27 Grudnia, dalszy odcinek Św. Marcina w kierunku Al. Marcinkowskiego, Gwarna oraz skrzyżowania Fredry i Mielżyńskiego. W tym miejscu również wybudowany zostanie skręt, dzięki któremu tramwaje jadące przez ul. Ratajczaka będą mogły skręcić w kierunku placu Cyryla Ratajskiego i pojechać dalej w stronę Śródki.

Podobnie jak przy pozostałych przebudowach w ramach Projektu Centrum również tutaj zostanie uspokojony ruch samochodowy oraz zmodernizowane torowisko tramwajowe, a także wybudowana infrastruktura rowerowa i poszerzenie ciągów pieszych. Prace te mają się zakończyć w 2020 roku.

Tramwaj na ul. Ratajczaka

Ostatni etap Projektu Centrum to przede wszystkim budowa trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka. Przedsięwzięciu temu towarzyszyć będą prace związane z uspokojeniem ruchu samochodowego oraz uporządkowaniem przestrzeni publicznej. Poszerzone zostaną chodniki, powstaną też drogi rowerowe. Przede wszystkim jednak skróci się czas przejazdu z Dębca i Wildy do centrum. Tramwaje nie będą już musiały wówczas jeździć przez ul. Strzelecką, tylko pojadą z ul. Wierzbięcice prosto, przetną ul. Królowej Jadwigi i wzdłuż ul. Ratajczaka dojadą do ul. Św. Marcin i dalej do ul. 27 Grudnia.

Wartość tego etapu Programu Centrum to 130 mln zł. Inwestycja, podobnie jak etap pierwszy, jest dofinansowana z funduszy europejskich. Wartość dotacji przekracza w tym przypadku 59 mln zł.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Głosu Wielkopolskiego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Głosu Wielkopolskiego
  • codzienne e-wydanie Głosu Wielkopolskiego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
red

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.