Posłowie mają wątpliwości w sprawie budowy trasy S5. Chodzi o wybór wykonawców [mapy]

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Holod
Mateusz Mazur

Posłowie mają wątpliwości w sprawie budowy trasy S5. Chodzi o wybór wykonawców [mapy]

Mateusz Mazur

- Niektórzy budowlańcy nie mają doświadczenia przy tego typu inwestycji - twierdzą parlamentarzyści. Wątpliwości rozwiewał dyrektor GDDKiA.

Po raz pierwszy w Urzędzie Wojewódzkim spotkali się posłowie z Zespołu Parlamentarnego Miłośników Ziemi Bydgoskiej. Niemal dwugodzinne posiedzenie u wojewody kujawsko-pomorskiego Mikołaja Bogdanowicza poświęcone było wyłącznie budowie trasy ekspresowej S5. Politycy różnych opcji mogli poznać szczegóły realizacji gigantycznego i wyczekiwanego przedsięwzięcia. Pojawiło się sporo pytań i wątpliwości. Najwięcej z nich dotyczyło wyboru wykonawców. Odpowiedzi starał się udzielić Mirosław Jagodziński, dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Niektórzy budowlańcy nie mają doświadczenia przy tego typu inwestycji - twierdzą parlamentarzyści. Wątpliwości rozwiewał dyrektor GDDKiA.
GDDKiA w Bydgoszczy Droga ekspresowa S5 Marzy - Bydgoszcz

- To inwestycja potrzebna, dla Bydgoszczy jak tlen. Mam nadzieję, że według planów uda się ją przeprowadzić - mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Latos. - Bałem się, że mogą wystąpić utrudnienia z dotrzymaniem terminów. Z tego, co usłyszałem, wszystko jest zabezpieczone i na bieżąco monitorowane. Dyskutowaliśmy też o wyborze podwykonawców. Mamy sytuację, której zmienić nie można, ale będziemy pilnować, żeby środki, które będą do nich docierać, były terminowo przekazywane, aby uniknąć zagrożeń - dodaje poseł Latos.

W podobnym tonie wypowiadają się inni bydgoscy parlamentarzyści. Wśród nich jest poseł PiS Piotr Król. - Mieliśmy kilka spraw i wątpliwości, które chcieliśmy rozwiązać. Głównie tyczyły się wykonawców. Niektórzy nie mają doświadczenia przy tak dużych inwestycjach. Sytuację będziemy monitorować na bieżąco - zapewnia Piotr Król.

Swoje obawy wyraził także Michał Stasiński z Nowoczesnej. - Brak doświadczenia to jedno. Kwestią do wyjaśnienia była także kontrola ofert firm, które zaproponowały niższą cenę, niż wynikało to z kalkulacji generalnej dyrekcji. Trzeba przecież pamiętać, że kilkoro podwykonawców z regionu zbankrutowało przy realizacji odcinka autostrady A1 w rejonie Włocławka. Po odpowiedziach myślę, że firmy regionalne, które się zaangażują, mogą czuć się bezpiecznie - twierdzi Stasiński.

Dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA zapewnia natomiast, że wszyscy wykonawcy wyłonieni w przetargach mają podpisane umowy z projektantami z Polski.

- Wykazali oni już spore doświadczenie w pracy w naszym regionie - przekonuje Jagodziński.

Na biurku dyrektora są już harmonogramy prac projektowych, które zostały złożone przez wybrane wcześniej firmy. - Zostały one sprawdzone przez nadzory i zyskały akceptację. Dzięki temu w sierpniu tego roku nastąpi kolejny duży skok przy budowie trasy ekspresowej S5, a więc złożenie wniosku do wojewody o zezwolenie na realizację inwestycji - wyjaśnia Mirosław Jagodziński.

- Niektórzy budowlańcy nie mają doświadczenia przy tego typu inwestycji - twierdzą parlamentarzyści. Wątpliwości rozwiewał dyrektor GDDKiA.
GDDKiA w Bydgoszczy Mapa drogi S5.

Potem aktywnie w proces będzie musiał włączyć się wojewoda, pod którego nadzorem rozpocznie się procedura wykupu i wywłaszczenia gruntów.

- Z właścicielami musimy nawiązać porozumienie i wypłacić odpowiednie odszkodowanie. To jest niezbędne - przekonuje Mikołaj Bogdanowicz.

Pierwsze wbicie łopaty ma nastąpić w przyszłym roku. Oddanie trasy ekspresowej S5 ma nastąpić dwa lata później, a więc w roku 2019.

Wykonawcy 7 odcinków drogi ekspresowej S5:

Mateusz Mazur

Absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W Gazecie Pomorskiej od 2014 roku. Początkowo w dziale miejskim, a od 2018 roku wydawca i dziennikarz portalu internetowego www.pomorska.pl


Poza pracą kibic sportowy na pełen etat. Fan dobrej muzyki, wycieczek rowerowych i gier planszowych.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.