PKS Poznań: Przewoźnik uratowany. Powiaty się dogadały

Czytaj dalej
Fot. Lukasz Gdak
Błażej Dąbkowski

PKS Poznań: Przewoźnik uratowany. Powiaty się dogadały

Błażej Dąbkowski

PKS Poznań został uratowany przez Powiat Poznański, który ze spółki miejskiej stworzy do końca 2020 roku związek powiatowo-gminny. Na tę chwilę mają do niego przystąpić powiat grodziski, śremski, obornicki, szamotulski oraz poznański. Zainteresowane przystąpieniem do niego są także dwie gminy z powiatu gnieźnieńskiego, gdzie upadł tamtejszy PKS.

Choć nad PKS Poznań czarne chmury zbierały się od kilku miesięcy, wszystko wskazuje na to, że przed upadkiem przewoźnika uchroni zaangażowanie Powiatu Poznańskiego, który wziął na swoje barki utworzenie związku powiatowo-gminnego, który powstanie w miejsce miejskiej spółki.

Przypomnijmy, że od marca trwała przepychanka między władzami wielkopolskich powiatów i gmin a miastem Poznań, które zapowiedziało, iż w przeciągu kilku miesięcy może dojść do podzielenia majątku spółki między inne jednostki kierowane przez samorząd, a w konsekwencji do jej likwidacji. Choć prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak twierdził, że można ją przekazać nieodpłatnie samorządowi województwa, wicemarszałek Wojciech Jankowiak odpowiadał, że nie ma takich prawnych możliwości.

Ostatecznie na ratowanie siatki połączeń i kursów realizowanych przez PKS Poznań zdecydował się Powiat Poznański, który rozpoczął negocjacje z zainteresowanymi powiatami i gminami, chcącymi utrzymać je na swoim terenie. Na początku tygodnia w starostwie poznańskim doszło do kolejnego spotkania z samorządowcami z regionu.

Zobacz też: PKS Poznań: rozkład jazdy, przystanki, ceny biletów. Aktualny rozkład jazdy PKS Poznań

- Deklaracje dotyczące przystąpienia do związku złożyły powiaty: grodziski, śremski, obornicki, szamotulski oraz poznański

- wylicza Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański. - Mamy jeszcze problem z gminami takimi jak Czempiń, gdzie burmistrzowie i wójtowie chcą się przyłączyć, ale takiej woli nie wyrażają starostowie - dodaje.

Niestety, bez zielonego światła od powiatów poszczególne gminy nie mogą dołączyć do związku. Dlaczego?

- Każdy powiat musi zawrzeć porozumienie z gminą, by ta mogła przekazywać środki na jego konto. Powiaty z kolei podpiszą kolejne porozumienie z nami, jako organizatorem przewozów - tłumaczy wicestarosta poznański.

Dopłaty mają się kształtować na poziomie 2,7 zł netto za wozokilometr.

Kiedy ma powstać związek powiatowo-gminny? Co dalej ze spółką PKS Gniezno, która upadła w styczniu? O tym przeczytasz w daleszj części artykułu.

Pozostało jeszcze 51% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Błażej Dąbkowski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.