Parkingi systemu "Parkuj i Jedź" mają skutecznie zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
GOK

Parkingi systemu "Parkuj i Jedź" mają skutecznie zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego

GOK

Jednym ze sposobów odciążenia miasta od ruchu samochodowego i wzmocnienia roli transportu publicznego jest budowa parkingów samochodowych w systemie „Parkuj i Jedź”, czyli „Park & Ride”. Takie parkingi mają być uruchomione także na terenie Nowego Miasta - na Starołęce, Miłostowie i przy ul. św. Michała.

Koncepcja jest prosta: mieszkańcy obrzeży Poznania i sąsiednich gmin, którzy samochodami docierają codziennie do pracy w mieście, powinni mieć możliwość zaparkowania na parkingach miejskich, ulokowanych przy węzłach komunikacyjnych, skąd transportem publicznym - autobusem, tramwajem lub pociągiem, docieraliby do wybranych sektorów miasta. Dowód opłacenia parkingu upoważnia ich do jazdy tym transportem za darmo, a posiadanie biletu okresowego na komunikację sprawia, że mogą parkować na takim parkingu za darmo.

Pierwszy parking już uruchomiono przy os. Sobieskiego, niedaleko trasy PST, następne lokalizacje są już wyznaczone. To parkingi przy stacji PKP Strzeszyn, stacji PKP Podolany, ul. św. Michała (w rejonie ulic Św. Michała, Warszawska i Świętojańska) i przy rondzie Starołęka (w rejonie ulic Hetmańska, Starołęcka i Wągrowska).

W dalszej perspektywie parkingi P&R mają powstać przy pętli autobusowo-tramwajowej na Górczynie oraz na pętli Miłostowo. Miasto szacuje, że łącznie powstanie dzięki nim około 1100 nowych miejsc parkingowych, które dzięki lokalizacji, dobrze skomunikowanej z centrum zmniejszą natężenie ruchu w mieście.

Parkingi mają mieć automatyczną kasę biletową, kamery umożliwiające rozpoznawanie numerów rejestracyjnych pojazdów, terminale - wjazdowy i wyjazdowy oraz elektroniczne tablice informujące m.in. o liczbie wolnych miejsc oraz tablice informacji pasażerskiej. Oczywiście mają być oświetlone i objęte zasięgiem monitoringu miejskiego, a system parkingowy ma współdziałać z Poznańską Elektroniczną Kartą Aglomeracyjną (PEKA).

Oprócz parkingów powstaną trzy zintegrowane węzły przesiadkowe, pozwalające na bezproblemowe dotarcie do wybranego środka transportu, a łączące transport kolejowy, autobusowy, tramwajowy, samochodowy, rowerowy i pieszy.

Na parkingach przewidziano także miejsca dla użytkowników niepełnosprawnych. Całości dopełnią elementy małej architektury, ogrodzenie, zestaw naprawczy dla rowerów, zadaszenie dla rowerów czy stojaki na rowery.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Głosu Wielkopolskiego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Głosu Wielkopolskiego
  • codzienne e-wydanie Głosu Wielkopolskiego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
GOK

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.