Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Nie jesteśmy samotną wyspą. Firma Raben ma CSR wpisany w DNA

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
Marta Danielewicz

Nie jesteśmy samotną wyspą. Firma Raben ma CSR wpisany w DNA

Marta Danielewicz

Grupa Raben jest obecna na rynku europejskim od ponad 85 lat, oferując kompleksowe usługi logistyczne dla klientów biznesowych. W Polsce swoją działalność rozpoczęła w 1991 r. w Baranowie pod Poznaniem. Raben do koncepcji CSR podchodzi w sposób kompleksowy, integrując działania społeczne ze strategią biznesową.

Myśleć nie tylko o sobie, ale także o innych. Nie chęć szybkiego zarobku, a mądre inwestowanie, które bierze pod uwagę także interesy innych grup społecznych. Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się coraz bardziej popularna. Niestety, wciąż są takie firmy, którym CSR kojarzy się z dobroczynnością, albo z dodatkiem, ocieplającym wizerunek. Przedstawiciele grupy Raben Mikołajami są przez cały rok, a nie tylko od święta. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to koncepcja, według której przedsiębiorstwa są jednostkami społecznymi uwzględniającymi w swojej strategii nie tylko interesy udziałowców, ale i całego społeczeństwa. Według tego podejścia, bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełniania przez organizacje biznesowe wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego również zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tych organizacji oraz ich innowacyjność.

CSR wpisany w kod DNA

Grupa Raben jest obecna na rynku europejskim od ponad 85 lat, oferując kompleksowe usługi logistyczne dla klientów biznesowych. W Polsce swoją działalność rozpoczęła w 1991 roku w Baranowie pod Poznaniem. Oddziały firmy są zlokalizowane w 12 krajach Europy.

Grupa Raben społeczną odpowiedzialność biznesu ma wpisaną wręcz w DNA swojej firmy. Od lat podejmuje i promuje działania z zakresu CSR.

- Jako duży podmiot funkcjonujący na arenie światowej, mamy świadomość, że nie istniejemy w wydzielonej przestrzeni społecznej. Chcemy nieustannie wspierać międzynarodowe dążenia do kształtowania zrównoważonej gospodarki, stąd deklarujemy chęć wspierania realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ: wzrost gospodarczy i godna praca, działania na rzecz klimatu oraz odpowiedzialna produkcja i konsumpcja. Pragniemy także wyznaczać zrównoważone trendy w branży przynoszące otoczeniu dodatkową wartość - mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben.

- Wierzymy, że osiągnięcie tej wizji jest możliwe tylko dzięki dialogowi z otoczeniem, a zatem podejmowane przez nas działania wynikają z informacji zwrotnych uzyskanych od naszych kluczowych interesariuszy, podczas prowadzonych regularnie sesji dialogowych. Na bazie ich rezultatów wypracowaliśmy wspólną strategię zaangażowania społecznego, która determinuje kluczowe dla lokalnych społeczności obszary wsparcia: poza propagowaniem bezpieczeństwa drogowego jest to ochrona środowiska naturalnego oraz edukacja logistyczna i uświadamianie wagi transportu - zaznacza.

Łukasz Gdak

To tylko teoria, a jak sytuacja wygląda w praktyce? Grupa Raben do koncepcji CSR podchodzi w sposób bardziej kompleksowy, integrując działania społecznie odpowiedzialne ze strategią biznesową organizacji.

Z jednej strony inwestuje w pracowników, wspiera ich i dba o ich przyszłość. Z drugiej nie zapomina o wspieraniu podwykonawców w rozwoju ich lokalnych biznesów, a także społeczności lokalnych, w miastach, gdzie zlokalizowane są oddziały spółki. Do sporządzenia strategii zaangażowania społecznego Grupa Raben wynajęła zewnętrzną firmę consultingową.

- Kluczowi, z perspektywy celów biznesowych przedsiębiorstwa, są dla nas: pracownicy, dostawcy - przewoźnicy oraz nasi klienci i partnerzy biznesowi. To właśnie z nimi prowadzimy najszerzej zakrojony dialog. Każdego roku organizujemy spotkania w formule okrągłego stołu, które są jednymi z kluczowych narzędzi w kształtowaniu działań z zakresu społecznej odpowiedzialności Grupy Raben. Kolejnymi narzędziami angażowania klientów oraz pracowników są odpowiednio: badanie satysfakcji oraz ocena kompetencji - oba mają miejsce raz w roku - tłumaczą przedstawiciele grupy Raben.

Edukacja od najmłodszych lat

Tym, co w dużym stopniu odróżnia prawdziwy CSR od PR udającego CSR, jest skupienie się na długofalowych celach. Dlatego CSR nie może być jednorazową akcją, ale być trwale wpisane w politykę przedsiębiorstwa.

Spółka Raben od trzech lat organizuje miesiąc bezpieczeństwa. Zdrowie i ochrona pracowników to priorytet dla zarządu spółki.

- Zależy nam na tym, aby kontynuując swoją podróż i wypełniając codzienne obowiązki każdy pracownik czy podwykonawca grupy Raben czuł się pewnie w swoim miejscu pracy. Zdrowie i bezpieczeństwo jest dla nas nienegocjowalne

- zaznacza Ewald Raben.

W grupie Raben pracuje kilka tysięcy kierowców. Usługi transportowe realizowane są w kraju, ale także za granicą, na terenie Unii Europejskiej. W trakcie miesiąca bezpieczeństwa pracownikom przypominane są zasady ergonomii, jaką postawę przyjąć przy pracy, a także jakie są najbardziej odpowiednie ćwiczenia przy biurku, w magazynie lub w trasie, które można wówczas wykonywać. To okres warsztatów z kierowcami i przewoźnikami w temacie wyznaczania i uświadomienia sobie istnienia „martwych stref” niewidocznych z kabiny kierowcy czy noszenia odzieży ochronnej. I w końcu jest to miesiąc spotkań i rozmów o bezpieczeństwie we wszystkich spółkach grupy Raben. Grupa Raben w ramach troski o pracowników od 7 lat organizuje też Tydzień Zdrowia.

Bezpieczeństwo to jeden z wielu obszarów, którymi zajmuje się rodzinna spółka. Kolejny to edukacja.

- Dlatego właśnie stworzyliśmy specjalną platformę edukacyjną „Nie bądź dziki!” na drodze! poświęconą bezpieczeństwu, a dedykowaną użytkownikom szos. Wierzymy, że znajomość i zrozumienie zagrożeń na drodze pozwoli nam wszystkim uniknąć wypadków oraz chronić zdrowie i życie nasze, najbliższych oraz innych użytkowników ruchu drogowego. Ostatecznie chodzi o to, aby na koniec dnia bezpiecznie dotrzeć do celu, niezależnie od tego, czy jest to dostawa do najdalszego zakątka ziemi czy powrót do domu - tłumaczy Ewald Raben.

Temat transportu nie pozostaje zamknięty tylko wewnątrz firmy. Pracownicy firmy zwiększają także świadomość wśród dzieci z zakresu wpływu transportu na społeczeństwo i środowisko. Spotkania, przede wszystkim z przedszkolakami, organizowane są od 2010 roku. Podczas nich specjaliści tłumaczą, dlaczego transport jest ważny, wraz z funkcjonariuszami policji promują także bezpieczną jazdę. Podczas wizyt w przedszkolach dzieci mają też możliwość poznać pracę kierowcy, który uczestniczy w spotkaniach wraz z ciężarówką. Prezentowana jest także bajka transportowa, w której grają pracownicy Grupy Raben.

Stawiamy na środowisko

To nie wszystko. Grupa Raben wspiera także organizacje pozarządowe, jak Polską Federację Banków Żywności, z którą współpracuje od 2015 roku. Firma także zachęca swoich klientów do przekazywania swoich produktów Bankom. W zeszłym roku udało się uratować 500 palet produktów spożywczych przed zmarnowaniem.

W firmie logistycznej działa także od lat wolontariat pracowniczy „Wykaż się inicjaTYwą”. Tylko w 2017 roku, w jednym oddziale firmy, podczas oddolnych akcji charytatywnych zebrano ponad 30 tysięcy złotych, które zostały przekazane organizacjom pozarządowym - najczęściej wspierając chore dzieci kolegów i koleżanek z pracy. Dodatkowo Grupa Raben w ramach Światowego Dnia Przedsiębiorczości organizuje Tydzień Przedsiębiorczości. Ideą programu jest włączenie dorosłych - wolontariuszy z firm i instytucji - w edukację młodych ludzi. Dzięki zaangażowaniu tych osób uczniowie w całym kraju mogą spędzić w jednym dniu kilka godzin na konkretnym stanowisku pracy. W tym czasie weryfikują swoje wyobrażenia o danym zawodzie, zapoznają się z jego specyfiką i pozyskują od wolontariusza wszelkie praktyczne informacje, których nie zapewni im wiedza akademicka czy studiowanie podręczników.

Firma nie zapomina o środowisku. Zwłaszcza że podstawą działalności spółki jest transport, a co za tym idzie - najczęściej wykorzystywanym surowcem w firmie jest paliwo. Grupa Raben posiada własne stacje paliw, by mieć pewność, że tankowany przez ich kierowców i dostawców olej napędy jest najwyższej jakości. W ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania szczególny nacisk firma kładzie na minimalizowanie wpływu awarii na środowisko i zapobieganie sytuacjom awaryjnym. Grupa Raben nieustannie inwestuje w ekologiczną flotę.

W 2017 roku udział środków transportu z normami spalania EURO 5 oraz EURO 6 wyniósł aż 49 proc. w stosunku do łącznej liczby pojazdów w dyspozycji Grupy Raben w Polsce. Dodatkowo spółka może pochwalić się ekologicznymi budynkami. W Polsce firma dysponuje 500 tysiącami mkw. powierzchni magazynowych. We wszystkich zastosowany jest system oświetlenia LED, który jest sterowany automatycznie, a także system ogrzewania gazem. Obiekty te lepiej chronią środowisko w sytuacjach np. dużej awarii. Dodatkowo w zeszłym roku pracownicy Grupy Raben posadzili aż 2300 drzew w Murowanej Goślinie w ramach akcji ekologicznej.

Za te wszystkie działania w obrębie CSR firma od lat nagradzana jest w prestiżowych konkursach. W 2018 roku, spółka Raben została uznana za jedną z najbardziej zaangażowanych na rzecz CSR w Polsce. Otrzymała także Srebrny i Złoty Listek SCSR Polityki. A w listopadzie 2018 r. spółka otrzymała Symbol Odpowiedzialności Społecznej 2018 w ramach ogólnopolskiego programu promocyjnego prowadzonego od 8 lat przez redakcję „Monitora Biznesu”.


- Sądzę, że największym sukcesem jest wzrost świadomości znaczenia CSR, zarówno w samej firmie, jak i jej otoczeniu. Z roku na rok widzimy większe zainteresowanie naszymi inicjatywami, w tym także akcjami wolontariatu. Z bardziej wymiernych rzeczy o sukcesach świadczą chociażby nagrody. A bycie symbolem zobowiązuje do jeszcze bardziej wytężonej pracy

- dodaje Katarzyna Ostojska, marketing manager Raben Logistics Polska.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Głosu Wielkopolskiego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Głosu Wielkopolskiego
  • codzienne e-wydanie Głosu Wielkopolskiego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Marta Danielewicz

m.danielewicz@glos.com

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.