Najlepsi młodzi architekci uczą się w III LO w Poznaniu

Czytaj dalej
Fot. Materiały prasowe
Bogna Kisiel

Najlepsi młodzi architekci uczą się w III LO w Poznaniu

Bogna Kisiel

Po raz drugi z rzędu drużyna III Liceum Ogólnokształcącego mi. Św. Jana Kantego w Poznaniu wygrała konkurs, zorganizowany przez Izbę Architektów RP. Czym urzekli jury?

Od pięciu lat w polskich szkołach funkcjonuje program edukacyjny „Kształtowanie Przestrzeni”, który przygotowała Izba Architektów RP. Jego celem jest upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o architekturze. Ze szczegółowych scenariuszy zajęć mogą bezpłatnie korzystać nauczyciele różnych przedmiotów.

Elementem tego programu jest konkurs. W tych roku wzięło w nim udział 40 zespołów. Uczniowie musieli zagospodarować bezludną wyspę, na którą trafiło tysiąc rozbitków w różnym wieku i stanie zdrowia...

Ich zadaniem było zapoznanie się z topografią terenu, znalezienie najlepszego miejsca na osiedlenie, nadanie nazwy wyspie, określenie zasobów i dostępności wody, żywności, opału, ustalenie systemu łączności i transportu czy sposobu pozyskania surowców do budowy.

– Prace, które otrzymaliśmy, były ogromnie poruszające. Mamy dobrą młodzież, empatyczną i myślącą

– twierdzi Urszula Szabłowska, koordynatorka projektu z ramienia Izby Architektów RP.

Po raz drugi z rzędu zwycięzcą konkursu został zespół III LO im. Św. Jana Kantego w Poznaniu.

– W ubiegłym roku w konkursie wzięło udział pięć drużyn, z których jedna zajęła pierwsze miejsce

– wspomina Katarzyna Kordus, dyrektor III LO, która elementy programu edukacyjnego architektów wykorzystuje podczas zajęć z wiedzy o kulturze. – W tym roku nad projektem pracowało kilka zespołów, ale do końca dotrwała jedna drużyna z klasy I C Linux. To klasa akademicka, matematyczno-fizyczna.

Zwycięska drużyna, która zdobyła główną nagrodę w wysokości 5 tys. zł to: Aleksandra Cieślak, Maciej Barna, Jan Iwaszkiewicz-Rudoszański, Jan Chlebek, Jakub Wichtowski.

– Praca konkursowa to ich autorskie dzieło – podkreśla dyrektor K. Kordus. – Wykazali się dużą kreatywnością, choćby już w samej nazwie wyspy Salvaria. Pracowali nad planem koncepcyjnym wyspy. Musieli opracować rozwiązania transportowe, kanalizacyjne, sposób dostarczania energii, a także scharakteryzować populację tych, którzy ocaleli, by im zorganizować życie na wyspie.

Uczniowie wykonali też makietę wyspy, na której dokładnie zlokalizowali wszystkie elementy budowlane. Jej zdjęcia umieścili w prezentacji.

– Przygotowanie prezentacji było nie lada wyzwaniem

– uważa Katarzyna Kordus. – Musiała składać się jedynie z siedmiu slajdów. Na jednym z nich należało przedstawić krótkie biogramy członków drużyny. Uczniowie zrobili to z poczuciem humoru, a jednocześnie bogato zaprezentowali swoje zainteresowania, które są bardzo różnorodne i dotyczą np. designu, muzyki, robotyki, grafiki komputerowej. Jury stwierdziło, że ich praca stanowi kompendium wiedzy młodego architekta.

Ogłoszenie wyników oraz prezentacja prac odbyła się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego
Materiały prasowe Ogłoszenie wyników oraz prezentacja prac odbyła się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego
Bogna Kisiel

Wszystko co dotyczy Poznania, czym żyją mieszkańcy jest mi bliskie. Pod lupę biorę decyzje władz, działalność miejskich spółek, instytucji, związków międzygminnych. Bacznie wsłuchuję się w głos poznaniaków i radnych. Od lat śledzę rozwój aglomeracji poznańskiej, działania podejmowane przez powiat poznański, szczególnie bacznie obserwuję gminę Czerwonak. Chętnie podejmuję tematy społeczne, historie ludzi zmagających się z przeciwnościami losu, pomysły młodych ludzi, które mogą zrewolucjonizować nasze życie. Interesują mnie rozwiązania komunikacyjne, problematyka zagospodarowania przestrzennego i gospodarki odpadami, bo jeśli w tych obszarach nie znajdziemy rozsądnych rozwiązań, to zapłacą za to przyszłe pokolenia.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.