Najlepsi młodzi architekci uczą się w III LO w Poznaniu

Czytaj dalej
Fot. Materiały prasowe
Bogna Kisiel

Najlepsi młodzi architekci uczą się w III LO w Poznaniu

Bogna Kisiel

Po raz drugi z rzędu drużyna III Liceum Ogólnokształcącego mi. Św. Jana Kantego w Poznaniu wygrała konkurs, zorganizowany przez Izbę Architektów RP. Czym urzekli jury?

Od pięciu lat w polskich szkołach funkcjonuje program edukacyjny „Kształtowanie Przestrzeni”, który przygotowała Izba Architektów RP. Jego celem jest upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o architekturze. Ze szczegółowych scenariuszy zajęć mogą bezpłatnie korzystać nauczyciele różnych przedmiotów.

Elementem tego programu jest konkurs. W tych roku wzięło w nim udział 40 zespołów. Uczniowie musieli zagospodarować bezludną wyspę, na którą trafiło tysiąc rozbitków w różnym wieku i stanie zdrowia...

Ich zadaniem było zapoznanie się z topografią terenu, znalezienie najlepszego miejsca na osiedlenie, nadanie nazwy wyspie, określenie zasobów i dostępności wody, żywności, opału, ustalenie systemu łączności i transportu czy sposobu pozyskania surowców do budowy.

– Prace, które otrzymaliśmy, były ogromnie poruszające. Mamy dobrą młodzież, empatyczną i myślącą

– twierdzi Urszula Szabłowska, koordynatorka projektu z ramienia Izby Architektów RP.

Po raz drugi z rzędu zwycięzcą konkursu został zespół III LO im. Św. Jana Kantego w Poznaniu.

– W ubiegłym roku w konkursie wzięło udział pięć drużyn, z których jedna zajęła pierwsze miejsce

– wspomina Katarzyna Kordus, dyrektor III LO, która elementy programu edukacyjnego architektów wykorzystuje podczas zajęć z wiedzy o kulturze. – W tym roku nad projektem pracowało kilka zespołów, ale do końca dotrwała jedna drużyna z klasy I C Linux. To klasa akademicka, matematyczno-fizyczna.

Zwycięska drużyna, która zdobyła główną nagrodę w wysokości 5 tys. zł to: Aleksandra Cieślak, Maciej Barna, Jan Iwaszkiewicz-Rudoszański, Jan Chlebek, Jakub Wichtowski.

– Praca konkursowa to ich autorskie dzieło – podkreśla dyrektor K. Kordus. – Wykazali się dużą kreatywnością, choćby już w samej nazwie wyspy Salvaria. Pracowali nad planem koncepcyjnym wyspy. Musieli opracować rozwiązania transportowe, kanalizacyjne, sposób dostarczania energii, a także scharakteryzować populację tych, którzy ocaleli, by im zorganizować życie na wyspie.

Uczniowie wykonali też makietę wyspy, na której dokładnie zlokalizowali wszystkie elementy budowlane. Jej zdjęcia umieścili w prezentacji.

– Przygotowanie prezentacji było nie lada wyzwaniem

– uważa Katarzyna Kordus. – Musiała składać się jedynie z siedmiu slajdów. Na jednym z nich należało przedstawić krótkie biogramy członków drużyny. Uczniowie zrobili to z poczuciem humoru, a jednocześnie bogato zaprezentowali swoje zainteresowania, które są bardzo różnorodne i dotyczą np. designu, muzyki, robotyki, grafiki komputerowej. Jury stwierdziło, że ich praca stanowi kompendium wiedzy młodego architekta.

Ogłoszenie wyników oraz prezentacja prac odbyła się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego
Materiały prasowe Ogłoszenie wyników oraz prezentacja prac odbyła się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego
Bogna Kisiel

Wszystko co dotyczy Poznania, czym żyją mieszkańcy jest mi bliskie. Pod lupę biorę decyzje władz, działalność miejskich spółek, instytucji, związków międzygminnych. Bacznie wsłuchuję się w głos poznaniaków i radnych. Od lat śledzę rozwój aglomeracji poznańskiej, działania podejmowane przez powiat poznański, szczególnie bacznie obserwuję gminę Czerwonak. Chętnie podejmuję tematy społeczne, historie ludzi zmagających się z przeciwnościami losu, pomysły młodych ludzi, które mogą zrewolucjonizować nasze życie. Interesują mnie rozwiązania komunikacyjne, problematyka zagospodarowania przestrzennego i gospodarki odpadami, bo jeśli w tych obszarach nie znajdziemy rozsądnych rozwiązań, to zapłacą za to przyszłe pokolenia.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.