Kładką przez Wartę - przejdziemy pieszo i przejedziemy rowerem!

Czytaj dalej
Fot. UM Poznania
red

Kładką przez Wartę - przejdziemy pieszo i przejedziemy rowerem!

red

W drugiej połowie 2019 roku rozpoczną się prace związane z budową kładki Berdychowskiej. Będzie to pieszo-rowerowa przeprawa, która połączy Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Kładka ma zostać oddana do użytku w połowie 2021 roku.

20 grudnia zeszłego roku ogłoszono konkurs na zaprojektowanie koncepcji architektonicznej kładki Berdychowskiej nad Wartą i Cybiną. W ciągu miesiąca złożono 44 wnioski o dopuszczenie do uczestnictwa w konkursie. Do 30 kwietnia wpłynęły ostatecznie 22 prace.

W czerwcu 2017 r. wyłoniono zwycięski projekt. Wygrała koncepcja, którą stworzył zespół autorski pod przewodnictwem ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego.

- Na ten projekt należy patrzeć z punktu widzenia całościowych działań miasta w zakresie powrotu nad rzekę. Chcemy, żeby Poznań, jego mieszkańcy, ale również turyści, mieli poczucie, że Warta nie jest ciałem obcym. To jest część naszego miasta, przy którym Poznań się budował i rozwijał - stwierdził Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta.

Turystyka i rekreacja nad Wartą

Już teraz, dzięki powstawaniu kolejnych odcinków Wartostrady oraz inwestycjom w rozwój nadwarciańskiej infrastruktury, mieszkańcy Poznania przychodzą nad rzekę i spędzają tam czas. Budowa kładki jeszcze bardziej uatrakcyjni tereny nad Wartą.

Kładką przez Wartę - przejdziemy pieszo i przejedziemy rowerem!
UM Poznania

Z punktu widzenia turystyki i rekreacji będzie to ważna arteria komunikacyjna. Skorzystają z niej osoby, które chętnie uczęszczają na tereny nadwarciańskie, ale i wszyscy, którzy zechcą odpocząć nad rzeką. Kładka okaże się również idealnym rozwiązaniem dla rowerzystów, dla których będzie stanowiła uzupełnienie infrastruktury rowerowej po obu stronach Warty.

- Budując Kładkę Berdychowską, łączymy ze sobą dwie ikony Poznania: Stary Rynek i Maltę. Cieszę się, że na zorganizowany przez Miasto konkurs wpłynęło tak wiele ciekawych prac, bo to pozwoliło nam wybrać projekt optymalny - zarówno pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym. Zwycięska koncepcja to przykład nowoczesnej architektury, która wzbogaci

Kładką przez Wartę - przejdziemy pieszo i przejedziemy rowerem!
UM Poznania Projekt kładki wpisuje się w układ komunikacyjny Wartostrady

przestrzeń naszego miasta, ale też ułatwi życie wielu poznaniakom i turystom, skracając ich drogę ze Starego Rynku na Maltę. Lekkość, prostota, ażurowość konstrukcji i ciekawe rozwiązania architektoniczne, zaproponowane przez autorów wybranej przez komisję konkursową koncepcji, mogą uczynić z tego obiektu jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Poznaniu - ocenia Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta Poznania.

Wybrano najlepszych

Wymogiem udziału w konkursie było 10-letnie doświadczenie oraz posiadanie w dorobku dziesięciu projektów w odpowiedniej specjalności. Miasto chciało mieć gwarancję pozyskania najlepszej koncepcji. Miała ona wyróżniać się wysoką jakością architektoniczną. Przedłożone prace miały w szczególny sposób ujmować takie walory jak „jakość i atrakcyjność dla użytkowników, a także mieszkańców i osób postronnych odwiedzających tę okolicę. Obiekt musiał wpisywać się w sposób harmonijny w pejzaż miasta. Nie mógł ingerować w osie widokowe i przysłaniać panoramy Ostrowa Tumskiego i Katedry”.

Na spotkaniu 29 maja, liczące 14 osób jury konkursowe, któremu przewodził prof. Sławomir Rosolski, „wykazując dużą jednolitość i zbieżność poglądów w trakcie ostatecznego głosowania”, dokonało wyboru zwycięskiej pracy oraz drugiego miejsca. Przyznano również jedno wyróżnienie.

Prace z założenia nie były podpisane, a jedynie miały przyporządkowane numery. Wszystko po to, by komisja konkursowa niczym się nie sugerowała. Dopiero tuż przed prezentacją komisyjnie otwarto koperty z identyfikatorami najlepszych projektów. Nagrodzeni twórcy poznali werdykt dopiero na oficjalnej prezentacji.

Zwycięzcą w konkursie okazał się projekt stworzony przez zespół autorski pod przewodnictwem ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, w skład którego weszły również: SKI Studio Błażej Szurkowski, MS86A Maciej Sokolnicki Architekt oraz Adam Turczyn.

- Nasz projekt się spodobał, otrzymaliśmy pozytywne opinie na jego temat. To nas bardzo cieszy - mówi Bartosz Gurawski z ARPA. I dodaje:

- Przygotowanie projektu zajęło nam około dwóch miesięcy. Pracowały nad nim cztery osoby. Tworząc go, stawialiśmy na funkcjonalność i estetykę. Zależało nam, by kładka wpisywała się w nadwarciański krajobraz.

Kładka gotowa w 2021 roku

Na budowę Kładki Berdychowskiej miasto zabezpieczyło 30 milionów złotych - od projektu do wykonania i stworzenia infrastruktury towarzyszącej.

Kładką przez Wartę - przejdziemy pieszo i przejedziemy rowerem!
UM Poznania Chcemy, by mieszkańcy i turyści wiedzieli, że Warta jest istotną częścią tego miasta - zapewnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta

Kładka będzie zupełnie nową konstrukcją. Pierwotnie planowano wykorzystanie przęseł ze starego mostu kolejowego na Starołęce. Zrezygnowano jednak z tego pomysłu, ponieważ PKP PLK domagało się od Miasta, w zamian za przekazanie przęseł, zwrócenia kosztów związanych z ich magazynowaniem i konserwacją - około 2 mln zł.

Następnym krokiem będzie rozpoczęcie procedury podpisania umowy na wykonanie projektu budowlanego z wybraną pracownią architektoniczną. Przewidywany termin podpisania umowy szacowany jest na połowę lipca. Zwycięzca podpisze umowę, w ramach której zaplanowano 360 dni na wykonanie dokumentacji projektowej na podstawie pracy konkursowej oraz uzyskanie wszystkich stosownych zgód i pozwoleń niezbędnych do wybudowania obiektu.

Następnie przewiduje się 24 miesiące na wykonanie robót budowlanych, począwszy od dnia podpisania umowy z wykonawcą.

W drugiej połowie 2019 roku mają ruszyć prace budowlane, a dwa lata później kładka powinna zostać oddana do użytku.

red

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.