Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Jak najlepiej się odżywiać. Czy serce można leczyć dietą?

Czytaj dalej
Fot. Joanna Urbaniec / Polska Press
Dorota Dejmek

Jak najlepiej się odżywiać. Czy serce można leczyć dietą?

Dorota Dejmek

Rozmowa z dr n. med. Agnieszką Ostachowską-Gąsior z Instytutu Zdrowia Publicznego - Zakład Żywienia Człowieka Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum - o tym, jaki sposób odżywiania jest najlepszy dla zdrowia naszego układu sercowo-naczyniowego.

- Jak powinna wyglądać nasza dieta w kontekście profilaktyki chorób serca i układu krążenia?

- Serce to organ, który nie ma czasu na odpoczynek. Serce pracuje bez przerwy. Do wykonywania tej pracy potrzebuje energii, a jedynym źródłem energii jest energia pozyskiwana z pożywienia. Zatem to, co jemy i w jakich ilościach jest niezwykle istotne. Dieta sprzyjająca sercu nie odbiega od tzw. zasad racjonalnego żywienia. Powinna być zbilansowana pod względem wartości energetycznej, czyli ilość energii dostarczona z pożywieniem powinna być równa potrzebom energetycznym organizmu. Jest to warunek konieczny, a spełnienie go ma zapewnić odpowiednią ilość energii oraz uchronić serce przed dodatkowym obciążeniem i dodatkową pracą.

- Czego unikać, a jakie produkty powinny gościć na stole codziennie?

- Podstawowym źródłem energii dla organizmu powinny być węglowodany złożone bogate w błonnik - płatki owsiane, pieczywo żytnio-razowe, pełnoziarniste, kasza jęczmienna, gryczana, jaglana, ryż brązowy. Na talerzu powinno być kolorowo! Oznacza to, że w codziennej diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców. Najlepiej, jeśli są w formie surowej lub gotowane na parze. Warzywa i owoce to niezastąpione źródło witamin, w tym witamin antyoksydacyjnych, które przeciwdziałają tworzeniu blaszki miażdżycowej, a także źródło składników mineralnych, polifenoli, flawonoidów i innych substancji biologicznie czynnych normalizujących ciśnienie krwi. Pamiętajmy, że warzywa i owoce to także cenne źródło błonnika, który zmniejsza wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego, daje uczucie sytości i jak miotła „wymiata” zalegające w jelicie resztki. Warzywa powinny być w każdym posiłku, a wystarczająca na dobę ilość owoców to 2-3 porcje.

W dalszej części tekstu:

  • Czy zalecenia dietetyczne są takie same dla osób już chorych na serce?
  • Jak powinny się odżywiać osoby starsze chorujące na serce?
  • Czy w chorobach serca można ratować się suplementami?
Pozostało jeszcze 74% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Dorota Dejmek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.