Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Jak najlepiej się odżywiać. Czy serce można leczyć dietą?

Czytaj dalej
Fot. Joanna Urbaniec / Polska Press
Dorota Dejmek

Jak najlepiej się odżywiać. Czy serce można leczyć dietą?

Dorota Dejmek

Rozmowa z dr n. med. Agnieszką Ostachowską-Gąsior z Instytutu Zdrowia Publicznego - Zakład Żywienia Człowieka Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum - o tym, jaki sposób odżywiania jest najlepszy dla zdrowia naszego układu sercowo-naczyniowego.

- Jak powinna wyglądać nasza dieta w kontekście profilaktyki chorób serca i układu krążenia?

- Serce to organ, który nie ma czasu na odpoczynek. Serce pracuje bez przerwy. Do wykonywania tej pracy potrzebuje energii, a jedynym źródłem energii jest energia pozyskiwana z pożywienia. Zatem to, co jemy i w jakich ilościach jest niezwykle istotne. Dieta sprzyjająca sercu nie odbiega od tzw. zasad racjonalnego żywienia. Powinna być zbilansowana pod względem wartości energetycznej, czyli ilość energii dostarczona z pożywieniem powinna być równa potrzebom energetycznym organizmu. Jest to warunek konieczny, a spełnienie go ma zapewnić odpowiednią ilość energii oraz uchronić serce przed dodatkowym obciążeniem i dodatkową pracą.

- Czego unikać, a jakie produkty powinny gościć na stole codziennie?

- Podstawowym źródłem energii dla organizmu powinny być węglowodany złożone bogate w błonnik - płatki owsiane, pieczywo żytnio-razowe, pełnoziarniste, kasza jęczmienna, gryczana, jaglana, ryż brązowy. Na talerzu powinno być kolorowo! Oznacza to, że w codziennej diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców. Najlepiej, jeśli są w formie surowej lub gotowane na parze. Warzywa i owoce to niezastąpione źródło witamin, w tym witamin antyoksydacyjnych, które przeciwdziałają tworzeniu blaszki miażdżycowej, a także źródło składników mineralnych, polifenoli, flawonoidów i innych substancji biologicznie czynnych normalizujących ciśnienie krwi. Pamiętajmy, że warzywa i owoce to także cenne źródło błonnika, który zmniejsza wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego, daje uczucie sytości i jak miotła „wymiata” zalegające w jelicie resztki. Warzywa powinny być w każdym posiłku, a wystarczająca na dobę ilość owoców to 2-3 porcje.

W dalszej części tekstu:

  • Czy zalecenia dietetyczne są takie same dla osób już chorych na serce?
  • Jak powinny się odżywiać osoby starsze chorujące na serce?
  • Czy w chorobach serca można ratować się suplementami?
Pozostało jeszcze 74% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Dorota Dejmek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.