Górny taras Rataj zyska lepszą trasę tramwajową

Czytaj dalej
Fot. UMP
GOK

Górny taras Rataj zyska lepszą trasę tramwajową

GOK

Już niedługo, bo w lipcu rozpoczną się prace nad przebudową trasy tramwajowej na górnym tarasie Rataj. Do końca roku komunikacja tramwajowa będzie tam ograniczona, a od początku przyszłego - wstrzymana. Ale za to po zakończeniu prac - wzrośnie komfort jazdy!

Zgodnie z założeniami zadania inwestycyjnego pod nazwą „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka - os. Lecha - rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej” nowe torowisko i towarzysząca infrastruktura techniczna ma zostać wykonana w odpowiednim standardzie, zgodnym ze współczesnymi wymogami dotyczącymi komfortu akustycznego, preferencji podróżnych i oczekiwań przewoźnika.

Tym samym w projekcie przebudowy uwzględnione będą rozwiązania ograniczające hałas i wibracje, czy pozwalające osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z komunikacji.

Zaplanowano również instalację elementów systemu zapewniającego pasażerom dostęp do informacji w czasie rzeczywistym. Efektem modernizacji będzie spadek kosztów eksploatacji, wykorzystane materiały i technologie zapewnią też większą trwałość torowiska. Same plusy, nic dziwnego zatem, że przebudowa trasy znalazła się wśród celów ofensywy inwestycyjnej miasta, w której - obok środków własnych - wykorzystuje ono znaczne wsparcie unijne.

Projekt wart jest ponad 171 mln złotych, z czego blisko 57 mln złotych pochodzić będzie z dofinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 6.1. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Wiadomo, że prace będą prowadzone w trzech etapach. Pierwszy z nich obejmie przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu ulic Chartowo i Żegrze, na odcinku około 2,44 km. Drugi związany jest z budową torowiska tramwajowego na odcinku od ronda Żegrze do pętli tramwajowo - autobusowej przy ul. Falistej, a także budowy tej pętli. Torowisko tutaj będzie miało długość około 0,8 kilometra. Wreszcie trzeci etap będzie polegał na przebudowie torowiska w ciągu ulic Kórnickiej, Katowickiej i Piaśnickiej, o długości około 1,88 km.

Oprócz prac przy torowiskach realizowane będą inne nie mniej ważne zadania, do których należy przebudowa istniejącej i budowa nowej sieci trakcyjnej, przebudowa stacji prostownikowej Żegrze czy - co z pewnością zainteresuje pasażerów - modernizacje i budowa nowych przystanków tramwajowych, autobusowych i tramwajowo-autobusowych.

To jeszcze nie wszystko: projekt obejmuje przebudowę infrastruktury drogowej, i budowę nieistniejącego obecnie odcinka ulicy Unii Lubelskiej, przebudowę schodów skarpowych na przystanku os. Tysiąclecia i kilku innych podobnych obiektów.

Wreszcie ekipy budowlane podejmą się założenia nowych instalacji teletechnicznych, takich jak system miejskiego monitoringu wizyjnego czy system dynamicznej informacji pasażerskiej. Listę planowanych inwestycji „tramwajowych” zamykają parkingi B&R, na których ma powstać łącznie około 200 miejsc postojowych, a także budowa nowych ciągów pieszych i rowerowych.

Inwestycja obejmie też niezbędne prace na drodze, w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska, i sprawną organizację usług i dostaw związanych z pracami budowlanymi. Przebudowane będzie również skrzyżowanie ulic Chartowo i Wiatraczna oraz Żegrze i Bobrzańska.

- Obecnie trwa postępowanie przetargowe, które ma wyłonić wykonawcę zadania

- informuje Agnieszka Smogulecka z Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Postępowanie jest w fazie analiz złożonych ofert. Po wybraniu zwycięzcy będzie można mówić o dokładniejszych szacowanych kosztach prac.

Rondo Żegrze zostanie przebudowane i przedłużona będzie linia tramwajowa w kierunku ul. Unii Lubelskiej
UMP Rondo Żegrze zostanie przebudowane i przedłużona będzie linia tramwajowa w kierunku ul. Unii Lubelskiej
GOK

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.