Full serwis informacyjny na przystanku, w pracy czy w smartfonie ułatwi korzystanie z miejskiej komunikacji w Poznaniu

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
Bogna Kisiel

Full serwis informacyjny na przystanku, w pracy czy w smartfonie ułatwi korzystanie z miejskiej komunikacji w Poznaniu

Bogna Kisiel

Kolejne tablice informacji pasażerskiej, ekrany LED pod Kaponierą, które podpowiedzą, z którego przystanku najlepiej skorzystać, totemy na Dębcu i Ogrodach, bezpłatne przygotowanie wirtualnych paneli informacyjnych z rozkładem jazdy on-line – to tylko niektóre z nowości, mające ułatwić korzystanie z komunikacji miejskiej w Poznaniu.

Transport publiczny w Poznaniu ma być najbardziej efektywny w kraju. W osiągnięciu tego celu ma pomóc plan działań – ABC, który na trzech kolejnych spotkaniach przybliżył Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta.

Jaka ma być poznańska komunikacja? A – jak atrakcyjna czyli niezawodna, punktualna i dostępna. B – jak wprowadzanie kolejnych buspasów, które umożliwiają autobusom szybszy przejazd. I w końcu C – jak cyfryzacja. W środę zaprezentowano nowe technologie, dzięki którym pasażerowie będą mieli bieżącą informację na przystankach czy też węzłach komunikacyjnych, w miejscu pracy lub w smartfonie.

- Aktualna, czytelna i przejrzysta informacja pasażerska jest bardzo ważnym elementem transportu

– podkreśla Wiśniewski.

40 nowych tablic informacji pasażerskiej jeszcze w tym roku

Obecnie na terenie Poznania jest 137 tablic informacji pasażerskiej, głównie znajdują się w zachodniej części miasta. Jak tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, wiąże się to z inwestycjami transportowymi z dofinansowaniem unijnym, których było akurat w tym rejonie najwięcej realizowanych. Na tablicach ukazuje się informacja o odjazdach tramwajów i autobusów poszczególnych linii w czasie rzeczywistym.

- W tym roku zamierzamy rozbudować ten system – zapowiada Gosiewski.

- Podpisaliśmy już umowę na montaż 20 tablic. Planujemy drugi przetarg na dostawę i montaż kolejnych 20 tablic.

Lokalizacja 20 tablic informacji pasażerskiej, na które ZTM podpisał umowę:

Lokalizacja 20 tablic informacji pasażerskiej, które pojawią się po rozstrzygnięciu przetargu:

Specjalne totemy informacyjne na pętlach – Dębiec i Ogrody

Trwa budowa punktów Nadzoru Ruchu MPK i obsługi klienta ZTM na Dębcu. Gdy się zakończy, taka sama inwestycja będzie realizowana na pętli na Ogrodach. Przy tej okazji w tych lokalizacjach zostaną zamontowane specjalne totemy informacyjne.

- To nowość w Poznaniu – zaznacza dyrektor Gosiewski.

- Na totemie znajdzie się fragment mapy miasta, informacje o odległości i kierunku najbliższych ważnych instytucji czy miejsc atrakcyjnych turystycznie

– tłumaczy Gosiewski.

Dzięki temu osoba, która nie zna danego rejonu, dowie się, gdzie jest na przykład muzeum, szkoła, targowisko czy obiekt zabytkowy. Ponadto totem będzie też zawierał interaktywny panel z komunikatem on-line o najbliższych odjazdach tramwajów lub autobusów.

Czytaj też: Poznań: Jesienią pasażerowie dojadą tramwajem na ulicę Falistą

- Totemy są projektem pilotażowym – mówi Gosiewski. - Jeśli się sprawdzą, nie wykluczamy, że pojawią się także w innych miejscach, szczególnie w punktach przesiadkowych.

Tablice informacyjne LED dla pasażerów pod Kaponierą

- W tym roku pojawią się ledowe tablice informacyjne pod rondem Kaponiera – twierdzi prezydent Wiśniewski. - Dzięki nim pasażerowie będą wiedzieć, o której godzinie odjedzie tramwaj z przystanków dostępnych z danego wejścia, ale także zobaczą informację o odjazdach z innych przystanków, znajdujących się na terenie Kaponiery.

Takie rozwiązanie ułatwi pasażerom podjęcie decyzji, z którego przystanku i z jakiej linii chcą skorzystać.

Panele informacji pasażerskiej dla każdego gratis

- Proponujemy bezpłatne przygotowanie wirtualnych paneli informacyjnych dla określonych grup użytkowników, które będą zawierać rozkład jazdy on-line dla wybranych węzłów przesiadkowych czy przystanków

– mówi Gosiewski.

ZTM zaprasza do współpracy firmy prywatne, galerie handlowe, instytucje, które są zainteresowane takim wirtualnym panelem na swojej stronie internetowej czy wprowadzeniem takiej informacji na ekrany LCD w dostępnym dla pracowników miejscu.

Gdyby przykładowo taka firma działała w rejonie skrzyżowania Bułgarskiej i Marcelińskiej, to na ekranie w jej siedzibie wyświetlałby się rzeczywisty czas odjazdu autobusów ze wszystkich trzech przystanków „Rycerska”. Uwaga! Trzeba mieć własne ekrany LCD czy też funkcjonującą stronę internetową.

Jak informuje ZTM, komunikaty o odjazdach prezentowane są już na monitorach w wybranych punktach obsługi klienta ZTM, między innymi pod Kaponierą.

Informacje o zmianach w komunikacji także na tablicach w pojazdach MPK

Kolejnym usprawnieniem, które wprowadza ZTM, jest publikacja komunikatów o zmianach w komunikacji miejskiej, na wewnętrznych tablicach LCD w pojazdach MPK.

Podobnie, jak w przypadku tablic na przystankach, treść komunikatu przewijana jest na pasku u dołu tablicy. W ten sposób pasażerowie, którzy wsiadają na przystankach, na których nie ma tablic informacyjnych, po wejściu do tramwaju czy autobusy będą mieli dostęp do aktualnej informacji, dotyczącej na przykład objazdów spowodowanych wypadkiem drogowym w jakieś części miasta.

Bogna Kisiel

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.