Dlaczego szkoły zawodowe? Jak przekonać nieprzekonanych?

Czytaj dalej
Przemysław Foligowski, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania

Dlaczego szkoły zawodowe? Jak przekonać nieprzekonanych?

Przemysław Foligowski, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania

Poznań choć od lat kojarzony z sektorem nowoczesnych usług i przemysłu, także tego wysokiej technologii, podstawą sukcesu gospodarczego naszego miasta zawsze było rzemiosło oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. W 2015 roku wysiłki władz miasta, dyrektorów i nauczycieli szkół zawodowych oraz przedstawicieli środowisk gospodarczych, które skierowane były na pobudzenie zainteresowania absolwentów gimnazjów ofertą szkół zawodowych (techników i szkół zasadniczych – dziś branżowych) przyjęły nową, niezwykle profesjonalną formułę – wielopłaszczyznowej i wielowymiarowej akcji promocyjnej Szacun dla Zawodowców, zwieńczonej symbolicznie spektakularnym wydarzeniem - Areną Zawodów. Był to moment kluczowy.

Akcja, w którą od początku włączył się osobiście Prezydent Jacek Jaśkowiak, zmieniła stopniowo utrwalone przez lata, krzywdzące spojrzenie na kształcenie zawodowe. Dziś o wiele więcej osób – tak rodziców, jak i uczniów, zdaje sobie sprawę, że taki właśnie wybór gwarantuje w przyszłości pracę, a wcale nie zamyka dalszej ścieżki edukacyjnej.

Są też efekty wymierne – rośnie liczba uczniów poznańskich techników i szkół branżowych. Rozszerzamy ofertę szkół zawodowych, uzupełniając ją o nowe, niezbędne gospodarce profesje. Zwalczyliśmy stereotyp, sugerujący, że kształcenie zawodowe, obejmujące równoczesne przyswajanie wiedzy i praktycznej nauki zawodu prowadzi do obniżenia jakości w jednej i drugiej dziedzinie. Nasze szkoły techniczne są w czołówce wielkopolskich i polskich szkół, mają świetne wyniki tak w sferze nauki teoretycznej, jak i praktycznej. Dziś skupiamy się na budowaniu dobrych relacji pomiędzy biznesem a edukacją zawodową. Ogromna liczba klas w szkołach zawodowych ma swoich patronów i partnerów wśród pracodawców, co ułatwia absolwentom gimnazjów i szkół podstawowych podejmowanie dobrych wyborów edukacyjnych, powiązanych ze ścieżką kariery zawodowej.

Ogromne znaczenie szkolnictwa zawodowego znalazło odzwierciedlenie w finansowych decyzjach władz Poznania - ogromnych nakładach, które nasze miasto poniosło w ostatnich latach na poprawę warunków kształcenia – inwestycjach i wydatkach na doposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, a także rozwój systemu staży zawodowych dla uczniów i możliwości dokształcania nauczycieli.

Reforma edukacji, która wyeliminowała gimnazja i obniżyła próg wieku, w którym młodzi ludzie muszą zdecydować o swojej przyszłości, wymusza na nas podjęcie kolejnych wyzwań, m.in. dalszego rozwijania systemu doradztwa zawodowego w szkołach, budowy na nowo systemu wsparcia uczniów szkół podstawowych, wypracowania efektywnych standardów pracy z uczniem. Szkoda, że w dyskusji nad zmianą systemu oświaty w naszym kraju władze rządowe nie wzięły sobie do serca zgłaszanego od lat postulatu stworzenia odrębnego stanowiska doradcy zawodowego, gwarantując w subwencji odpowiednie środki na utrzymanie takiego etatu w każdej polskiej szkole podstawowej. W Poznaniu na pewno będziemy upowszechniać dobre wzorce w zakresie szkolnych systemów doradztwa zawodowego, wykorzystując nasze doświadczenie zakresie współpracy na styku edukacji i rynku pracy.

Dziś, gdy w naszym mieście trwają prace nad polityką oświatową – strategicznym dokumentem wskazującym kierunki rozwoju poznańskiej edukacji, chcemy aby szkolnictwo zawodowe znalazło się wśród wieloletnich priorytetów, zajmując szczególne miejsce w hierarchii naszych zadań. Tego wymaga nie tylko aktualna sytuacja na rynku pracy, ale przede wszystkim zmiany demograficzne, które czekają nas w najbliższych latach, zwłaszcza proces starzenia się społeczeństwa poznańskiej metropolii i odpływu dziś aktywnych zawodowo specjalistów.

Fakt, że akcja Szacun dla Zawodowców z roku na rok dociera do większej grupy uczniów i rodziców, a Arena Zawodów gromadzi coraz większą liczbę zainteresowanych ofertą szkół zawodowych potwierdza, że wytrwałość i konsekwencja mogą przyczynić się do zmiany trendów, do budowy dobrej pozycji tego segmentu edukacji i poprawy jego wizerunku. Wszystko to jest również dowodem, że nasze zadania traktujemy poważnie i nie miały one nigdy charakteru incydentalnego.

Zobacz wideo:

Dlaczego szkoły zawodowe? Jak przekonać nieprzekonanych?
Przemysław Foligowski, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.