Co nas czeka w Nowym Roku? Rok 2020 pod znakiem inwestycji komunikacyjnych. Koniec remontów na kolei, początek na Rondzie Rataje

Czytaj dalej
Fot. Grzegorz Dembiński
Norbert Kowalski

Co nas czeka w Nowym Roku? Rok 2020 pod znakiem inwestycji komunikacyjnych. Koniec remontów na kolei, początek na Rondzie Rataje

Norbert Kowalski

Początek przebudowy Ronda Rataje, dalsze prace przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice, basenu na Winogradach lub szpitala dziecięcego, zakończenie remontów na wielkopolskich trasach kolejowych, start nowych połączeń lotniczych i podwyżka cen biletów MPK - to najważniejsze wydarzenia, które czekają na Wielkopolan w 2020 roku. Będzie on stał przede wszystkim pod znakiem inwestycji w komunikację.

Chociaż już 2019 rok obfitował w inwestycje komunikacyjne w Wielkopolsce (budowa S5, otwarcie trzeciego pasa ruchu na południowej obwodnicy Poznania, remonty na trasach kolejowych), 2020 rok pod tym względem również nie zawiedzie. To jednak oznacza, że mieszkańcy Wielkopolski będą musieli liczyć się z rozmaitymi utrudnieniami.

Drogowy paraliż na Ratajach?
Największe problemy mogą wynikać z zaplanowanej na wiosnę 2020 roku przebudowy ronda Rataje. Będzie to prawdopodobnie największa inwestycja, która ruszy w Poznaniu w 2020 roku.

- Zgodnie z harmonogramem inwestycji roboty budowlane rozpoczną się w kwietniu 2020 roku. Potrwają do końca 2021 roku

- mówi Maja Chłopocka-Nowak ze spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

I dodaje: - Na rondzie powstanie wydzielone, ciche torowisko tramwajowo-autobusowe. Zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, powstaną też dodatkowe pasy ruchu. Istniejące przystanki zostaną wydłużone.

Na 2020 rok zaplanowanych zostało też kilka ważnych inwestycji drogowych w całej Wielkopolsce. Wybudowane mają zostać obwodnice Gostynia i Wronek, a w Rogalinku pojawi się most przez Wartę. Nie zabraknie też prac na drodze ekspresowej S5 i autostradzie A2. Mimo że pierwsza została w pełni oddana do użytku kierowców w grudniu, a na autostradową obwodnicę Poznania rozbudowano już o trzeci pas, to prace wykończeniowe nadal będą na nich trwać do połowy roku.

Mieszkańcy Naramowic i Plewisk odetchną z ulgą?
Dla mieszkańców północnej części Poznania najważniejszą wiadomością będą jednak postępujące prace przy budowie tramwaju na Naramowice. W ramach pierwszego etapu inwestycji rozbudowana została już pętla Wilczak oraz będzie wybudowane torowisko łączące pętlę z ul. Błażeja. Prace powinny zakończyć się na przełomie 2021 i 2022 roku. Wiosną 2022 r. pasażerowie powinni dojechać z Wilczaka na Naramowice.

Na postępy przy budowie tunelu czekają za to mieszkańcy Plewisk. Ci jednak muszą uzbroić się w cierpliwość, bo wciąż nie wiadomo, kiedy GDOŚ rozpatrzy skargę jednego z mieszkańców na decyzję środowiskową. Władze Poznania mają jednak nadzieję, że wiosną 2020 roku uda się rozpisać przetarg.

Koniec remontów na kolei
W 2020 roku dojdzie za to do zakończenia kilku inwestycji kolejowych. Mieszkańców Wielkopolski powinny ucieszyć informacje o zakończeniu modernizacji tras kolejowych z Poznania do Wrocławia i Warszawy.

W przypadku trasy do Warszawy, już teraz trwają tak naprawdę ostatnie prace, zaś większość pociągów między Poznaniem a stolicą kursuje już po starej trasie przez Wrześnię, Konin czy Koło. Po zakończeniu wszystkich prac czas przejazdu najszybszych pociągów z Poznania do Warszawy skróci się do 2 godzin i 20 minut, dzięki możliwości jazdy z prędkością do 160 km na godzinę.

Do końca 2020 roku z taką prędkością pociągi będą kursowały także między Poznaniem a Wrocławiem. Wtedy to zakończą się prace remontowe między Czempiniem a granicą województwa wielkopolskiego. Dzięki temu z Poznania do Wrocławia dojedziemy w 90 minut.

W 2020 roku zakończy się także modernizacja dwóch odcinków na trasie z Poznania do Szczecina. Chodzi o odcinki: Poznań-Wronki oraz Słonice-Szczecin Dąbie. Najdłużej, bo do 2022 potrwa modernizacja ostatniego z odcinków, czyli Wronki-Słonice. W tym przypadku PKP PLK planują podpisać umowę na wykonanie prac na początku 2020 roku. Dzięki modernizacji czas przejazdu ze stolicy Wielkopolski do stolicy Zachodniopomorskiego skróci się o 50 minut. Z kolei w samym Poznaniu mieszkańcy nadal będą mogli obserwować postępujące prace przy budowie dodatkowego peronu na poznańskim dworcu głównym.

Więcej lotów z Poznania
2020 rok przyniesie także otwarcie kilku nowych połączeń lotniczych na lotnisku Ławica. Wiosną linia Ryanair uruchomi połączenia z Poznania do Lwowa (Ukrainy), Podgoricy (Czarnogóra), Pafos (Cypr) oraz przywróci połączenia do Barcelony (Hiszpania). Ponadto, po prawie 10 latach, do Poznania wraca linia Norwegian, która uruchomi loty do Oslo (główne lotnisko) oraz Kopenhagi. Do tego dojdzie także dodatkowy, czwarty, lot w poniedziałki z Poznania do Frankfurtu, który obsługuje Lufthansa.

Za tramwaje i autobusy zapłacimy więcej
Złe wieści czekają za to na pasażerów komunikacji miejskiej. W 2020 roku będziemy musieli zapłacić więcej za poruszanie się tramwajami i autobusami miejskimi. Podwyżka ma wejść w życie w połowie roku. Bilety sieciowe mają podrożeć o 20 proc., a jednorazowe przejazdy nawet o 30 proc. Dokładne propozycje nowych stawek powinny być znane na początku 2020 roku.

Będzie nowoczesny szpital dziecięcy w Poznaniu
2020 rok będzie też okresem, kiedy zostanie wykonanych większość prac przy budowie szpitala dziecięcego w Poznaniu.

- Plan jest taki, aby do końca 2020 roku większość prac została wykonana. 2020 rok to będą prace wewnątrz wykończeniowe

- mówił marszałek Marek Woźniak. Budowa całego szpitala powinna zakończyć się wiosną 2021 roku. W budynku pojawią się nowe oddziały z jednoosobowymi salami, w których znajdzie się także miejsce dla opiekunów małych pacjentów. Łącznie na dzieci czekać mają 354 łóżka. To jednak nie wszystko. Pojawi się też blok operacyjny mieszczący pięć sal oraz oddział intensywnej terapii z 15 łóżkami.

Ponadto w 2020 roku kontynuowane będą programy in-vitro w Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim i Tarnowie Podgórnym. W tej ostatniej gminie zwiększyła się pula na dofinansowania. Wzrosła z 50 tys. zł w 2019 roku, do 100 tys. zł w obecnym. To niejedyna nowość, bo z własnym programem in-vitro startuje samorząd województwa wielkopolskiego. Jego szczegóły nie są jeszcze znane, projekt jest w opracowaniu. Wiadomo jedynie, że pula w pilotażowej edycji będzie wynosiła 300 tysięcy złotych. To może wystarczyć na dofinansowanie dla maksymalnie kilkudziesięciu par.

Wyremontowana Arena, nowa pływalna i muzeum ku czci kryptologów
2020 rok będzie także bardzo pracowity dla Międzynarodowych Targów Poznańskich. Grupa MTP ma w planach organizację 92 wydarzeń. Jednak największą inwestycją będzie renowacja Hali Widowiskowo-Sportowej Arena. Wnętrze obiektu zostanie całkowicie przebudowane. Poziom podłogi zostanie obniżony o prawie 6 m. Zmieni to układ trybun, które obecnie są łukowe i oddalone od parkietu. Nowe trybuny będą ułożone równolegle do boiska, będą bardziej strome i kilkupoziomowe, co pozwoli zwiększyć ich pojemność. Kolejną ważną inwestycją będzie budowa podziemnego parkingu na 500-600 samochodów.

Dla mieszkańców Winograd bardzo ważną inwestycją będzie za to budowa pływalni na os. Zwycięstwa. To właśnie w 2020 roku będą trwały główne prace budowlane, które zakończą się w 2021 roku. W środku obiektu znajdą się dwa baseny. Większy, sportowy i płytszy basen rekreacyjny.

W 2020 roku będą się także toczyły prace przy budowie Centrum Szyfrów Enigma, czyli nowoczesnego muzeum upamiętniającego poznańskich kryptologów, którzy złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej. Nowa inwestycja powstanie przy skrzyżowaniu ulic Św. Marcin i Kościuszki i ma być gotowa w 2021 roku.

Norbert Kowalski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.