Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Agnieszka Duczmal: Najważniejsza jest dla nas publiczność - Rozmowa z założycielką Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus

Czytaj dalej
Fot. Waldemar Wylegalski
Marek Zaradniak

Agnieszka Duczmal: Najważniejsza jest dla nas publiczność - Rozmowa z założycielką Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus

Marek Zaradniak

Z Agnieszką Duczmal, założycielką Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus rozmawiamy o 50-leciu istnienia tego zespołu.

Od utworzenia Orkiestry Kameralnej Amadeus mija 50 lat. Pamięta Pani pierwszy koncert?
To było 21 października 1968 roku. Graliśmy "Kontredanse" Mozarta i „Concerto Grosso” Arcangelo Corelliego . Myślę, że ten Mozart, który na pierwszym koncercie się znalazł wszedł w nasze życie bardzo głęboko. Jeden z niemieckich impresariów stwierdził, że w tak wyjątkowy sposób gramy Mozarta, że powinniśmy przyjąć jego imię i tak się stało. Od lat nosimy imię Amadeusa i Mozart odgrywa w naszym życiu ważną rolę. Oczywiście w koncercie finałowym z okazji naszego 50-lecia będzie koncert Mozarta i napisana specjalnie z okazji jubileuszu przez Piotra Mossa dedykacja „Variations sur un theme Mozart” na orkiestrę smyczkową.

Agnieszka Duczmal: Najważniejsza jest dla nas publiczność - Rozmowa z założycielką Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus
Jacek Mójta Zakładając w 1968 roku orkiestrę Agnieszka Duczmal nie myślała, że przetrwa ona pół wieku

Skąd wziął się pomysł założenia orkiestry?
To były moje lata studenckie. Kiedy zaistniała możliwość założenia studenckiej orkiestry kameralnej oczywiście natychmiast tę propozycję przyjęłam z otwartymi ramionami. To był początek mojego III roku studiów. Prowadzenie orkiestry dla młodego dyrygenta, a tym bardziej możliwość założenia orkiestry i samodzielnej z nią pracy jest jak złapanie pana Boga za nogi. Bo przecież praca dyrygenta polega na graniu z orkiestrą.To jest żywy organizm, z którym normalnie studenci nie mają kontaktu. My i tak wtedy mieliśmy wyjątkową sytuację, bo profesor Witold Krzemieński, który prowadził klasę dyrygentury raz w miesiącu organizował nam próby z orkiestrą symfoniczną. Pamiętam, że gdy pierwszy raz stanęłam na żywo przed orkiestrą byłam nieco zszokowana. Nagle wszystkie glosy instrumentów, burza dźwięków jak spieniona kaskada spadła na młode uszy. A normalnie zajęcia odbywają się tylko przy fortepianach udających orkiestrę. Jeden rodzaj barwy, jeden rodzaj dynamiki we wszystkich głosach. A w orkiestrze cała partytura jest bardziej złożona.

Miesiąc temu podczas Akademii Gitary koncertował w Wielkopolsce niemiecko-kanadyjski duet Amadeus. Jego członkowie mówili, że przyjęli imię Amadeus gdyż Mozart to najbardziej rozpoznawalny kompozytor na świecie. Ale o paradoksie Mozarta nie grają.
Myśmy się akurat tym nie kierowali przy przyjmowaniu nazwy. Nie myśleliśmy o tym, który kompozytor jest najbardziej rozpoznawalny na świecie.

Bardziej rozpoznawalny jest tylko Bach, ale Bachów było kilku.
Właśnie, ale rozpoznawalny jest jeden Jan Sebastian Wielki. Tutaj konkurencja dla Mozarta jest olbrzymia

Czy zakładając orkiestrę myślała Pani, że przetrwacie tak długo? Pół wieku?
Wtedy nie zastanawiałam się nad tym. Nie myślałam o tym czy ta orkiestra się utrzyma i czy będzie możliwość kontynuacji. Żyłam chwilą i starałam się jak najdłużej prowadzić tę orkiestrę. Od dnia założenia orkiestry, a więc od chwili samodzielnej dyrygenckiej pracy liczę mój zawodowy czas.

Ilu było muzyków przez te lata? Kto najdłużej grał?
Najdłużej grał oczywiście kontrabasista Józef Jaroszewski, o którym mogę śmiało powiedzieć, że jest współtwórcą brzmienia naszej Orkiestry.

A najkrócej?
Od niedawna, bo od roku gra Mateusz Gidaszewski nasz najmłodszy skrzypek. Na naszym finałowym koncercie usłyszymy go w duecie z koncertmistrzem orkiestry Jarosławem Żołnierczykiem. Zagrają „Navarrę” Sarasatego.

W dalszej części rozmowy:

  • Czy Agnieszka Duczmal jest dyktatorem czy dyrektorem?
  • Które momenty były dla orkiestry szczególnie ważne? Przełomowe?
  • O czym marzy założycielka Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus?
Pozostało jeszcze 77% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa promocyjna

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Marek Zaradniak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gloswielkopolski.pl

świąteczna obniżka o 50%

Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej na pół roku!

100,00 200,00

Wyjątkowa świąteczna okazja! Tylko do 27 grudnia prenumerata cyfrowa na pół roku kosztuje aż o połowę mniej. Skorzystaj i ciesz się pełnym dostępem!

Kup teraz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.